iΑρχικήiσελίδα

iΤαυτότητα

iΠεριεχόμενα

iΑρχείο

iRadio Αrtως

iExodως3

 

 

 

 

 

 

 

 
Aποστολές

ΣΡΙ ΛΑΝΚΑ - META TO TΣOYNAMI

Mε τους Γιατρούς του Κόσμου

KEIMENO: ΓIΩPΓOΣ NTAHΣ, MAPINA ΘΩMOΠOYΛOY
ΦΩTOΓPAΦIEΣ: ΓIΩPΓOΣ NTAHΣ, TAKHΣ ΛAZOΣ

Πριν ένα χρόνο περίπου, η παγκόσμια κοινή γνώμη παρακολουθούσε συγκλονισμένη από τα media, την έλευση του Τσουνάμι στην νοτιοανατολική Ασία και τις βιβλικές καταστροφές που προξένησε το παλιρροιακό κύμα. Έντεκα μήνες μετά, τίποτα δεν θυμίζει το μέγεθος της καταστροφής χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι ζημιές έχουν αποκαταστηθεί πλήρως αλλά ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Το Ως3 βρέθηκε σε μία από τις πληγείσες χώρες, την Σρι Λάνκα, και κατέγραψε την καθημερινότητα σε αυτή την μικρή χώρα που είδε τα 9/10 των ακτών της (σημ.1), να βάλλονται από την ορμή της θάλασσας. Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια ήταν η Ελληνική μη κυβερνητική οργάνωση «Γιατροί του Κόσμου» που μετέβη στη Σρι Λάνκα αλλά και την Ινδονησία, λίγες μόνο μέρες μετά το Τσουνάμι προκειμένου να παράσχει ιατρικές υπηρεσίες στον καταβεβλημένο πληθυσμό. Σε αντίθεση με πολλές άλλες διεθνείς οργανώσεις που έφυγαν, όταν έσβησαν τα φώτα της δημοσιότητας, οι Γιατροί του Κόσμου, παραμένουν ακόμη εκεί.
Σταθμός μας, η πόλη της Batticaloa στην ανατολική ακτή της Σρι Λάνκα. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες πόλεις της εθνοτικής μειονότητας των Tamil, που χτυπήθηκε βάναυσα από τα κύματα με πάνω από 4.000 νεκρούς(σημ.2). Στην αρχή της κρίσης, οι μη κυβερνητικές οργανώσεις (Μ.Κ.Ο) που δραστηριοποιούταν στην περιοχή ξεπέρναγαν τις 130. Την περίοδο της επισκέψεως μας, οι Μ.Κ.Ο που παρέμεναν στην πόλη αριθμούσαν τις 70, μεταξύ αυτών η μοναδική ελληνική Μ.Κ.Ο «Γιατροί του Κόσμου». Η επαρχία της Batticaloa καθώς και το μεγαλύτερο μέρος της βορειοανατολικής πλευράς του νησιού, μαστίζονταν για χρόνια από το εμφύλιο πόλεμο που μαινόταν μεταξύ της κυβερνητικής πλειοψηφίας των Σιναλέζων και των αποσχιστικών κινημάτων των Tamil που ονειρεύονται ένα ανεξάρτητο κράτος. Η ολέθρια αυτή σύγκρουση (με δεκάδες χιλιάδες νεκρούς μέσα σε δύο δεκαετίες) έλαβε τέλος το 2003 οπότε και επήλθε -με την μεσολάβηση της Νορβηγικής κυβέρνησης- συμφωνία για ανακωχή.



Μια ανακωχή όμως που έμεινε στα χαρτιά. Από τότε και μέχρι σήμερα έχει ξεκινήσει ένα είδος ανταρτοπόλεμου και ο αριθμός των θυμάτων αυξάνεται διαρκώς. Δολοφονίες, επιθέσεις, απαγωγές λαμβάνουν χώρα καθημερινά, με πολλές φορές επίκεντρο την ίδια την πόλη της Batticaloa. Το μόνο ενθαρρυντικό σημείο σε αυτή την μελανή πραγματικότητα, είναι το γεγονός ότι δεν σκοτώνονται αθώοι πολίτες (η μορφή της σύγκρουσης έχει τον χαρακτήρα του ξεκαθαρίσματος λογαριασμών με επιλεκτικούς στόχους) καθώς και το ότι δεν έχει σημειωθεί ποτέ επίθεση εναντίον μελών των διεθνών ανθρωπιστικών οργανώσεων.
Οργανώσεις που συνεχίζουν να προσφέρουν την ανθρωπιστική τους βοήθεια εν μέσω της παραπάνω εμπόλεμης κατάστασης στον τομέα της υγείας, των υποδομών και της εκπαίδευσης. Η έλευση του Τσουνάμι μπορεί μακροπρόθεσμα να αποδειχτεί ως ευεργετική για την πολύπαθη αυτή περιοχή, εφόσον δόθηκε η δυνατότητα της διεθνούς παρέμβασης σε τομείς που μέχρι τότε λειτουργούσαν σε πρωταρχικό επίπεδο. Οι κατεστραμμένες από τον πόλεμο σχολικές εγκαταστάσεις και δημόσιες υπηρεσίες, οι στοιχειώδεις δομές υγείας, οι ελλείψεις στον νοσοκομειακό εξοπλισμό και τα ανύπαρκτα οδικά δίκτυα, έχουν βρεθεί στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων των ανθρωπιστικών οργανώσεων που έχουν εκπονήσει μεγαλόπνοα σχέδια για την αναβάθμιση τους...
Παρ' όλες τις καλές προθέσεις όμως, τα προβλήματα δεν λείπουν. Συχνές είναι οι διαδηλώσεις στους δρόμους της πρωτεύουσας Κολόμπο σχετικά με την διανομή της ανθρωπιστικής βοήθειας. Οι Σιναλέζοι παραπονιούνται (με πρωτεργάτες των διαμαρτυριών τους Βουδιστές μοναχούς!) ότι δεν λαμβάνουν την βοήθεια που τους αναλογεί αφού την καρπώνονται οι Tamil και οι Μουσουλμάνοι και την ίδια αντιμετώπιση υιοθετούν κάθε μία από τις υπόλοιπες εθνοτικές ομάδες κατηγορώντας τις άλλες δύο. Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο αντιπαραθέσεων και προστριβών που μόνο σύμπνοια δεν παράγει εν μέσω της προσπάθειας εθνικής ανασυγκρότησης που λαμβάνει χώρα.
Και δεν έχουν άδικο. Πέρα από την πολυπρόσωπη παρουσία των Μ.Κ.Ο, τεράστια ποσά από δωρεές κρατών μεταβιβάζονται στην κυβέρνηση με σκοπό την χρηματοδότηση της ανοικοδόμησης της χώρας. Η Ιαπωνία, η Σουηδία και δεκάδες άλλες χώρες δωρίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ με την διαβεβαίωση από τις τοπικές αρχές ότι θα διατεθούν στην ανακούφιση των θυμάτων του Τσουνάμι. Η διαφθορά όμως φθάνει μέχρι τα υψηλότερα κυβερνητικά κλιμάκια και μεγάλο μέρος των χρημάτων δεν βγαίνει ποτέ από τα κέντρα αποφάσεων του Κολόμπο. Σε αυτό προσθέστε και την παραδοσιακά παθητική αντιμετώπιση των προβλημάτων των μειονοτήτων από την κυβέρνηση και καταλαβαίνετε ότι το ποσοστό των χρημάτων που επενδύεται ουσιαστικά στα θύματα του Τσουνάμι είναι απειροελάχιστο και συνήθως, όσο επαρκεί για την δημιουργία και διατήρηση μιας βιτρίνας για την κυβερνητική αρωγή. Από την εμπειρία μας στη Σρι Λάνκα, αποκομίσαμε το γεγονός ότι η καλύτερη δυνατή διαχείριση της ανθρωπιστικής βοήθειας, επιτυγχάνεται μόνο μέσω των Μ.Κ.Ο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και σε αυτό τον τομέα δεν υπάρχουν προβλήματα. Το ποσοστό ωστόσο των χρημάτων που δαπανούνται σε άλλους σκοπούς από αυτόν για τον οποίο εστάλησαν, στην περίπτωση των Μ.Κ.Ο, είναι πολύ μικρότερο. Με την ύπαρξη τους, τα χρήματα και τα είδη ανθρωπιστικής ανάγκης βρίσκονται υπό την επίβλεψη των εκπατριζόμενων μελών που προσπαθούν για την καλύτερη απορρόφησή τους με αποτελέσματα απτά. Παράγεται έργο. Έργο το οποίο είναι σίγουρα πιο αποδοτικό από την απρόσωπη χορήγηση χρημάτων σε ανθρώπους που βρίσκονται σε θέσεις-κλειδιά των οποίων κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την αδιάφθορη φύση.
Εν μέσω όλων των παραπάνω, οι άνθρωποι. Οι Σρι Λανκέζοι, είτε Tamil είτε Σιναλέζοι ή Μουσουλμάνοι, είναι χαρούμενοι και αισιόδοξοι άνθρωποι. Τα λόγια τους συνοδεύονται πάντα από ένα χαμόγελο (ακόμα και όταν διαφωνούν μαζί σου!) που αναβλύζει από ολόκληρο το σώμα τους. Χαρακτηριστική είναι η παλινδρομική κίνηση του κεφαλιού με φορά ταυτόχρονα αριστερή και δεξιά, μπρος και πίσω. Ένα ιδίωμα εξωτικό που δύσκολα περιγράφεται με λόγια και ακόμα πιο δύσκολα μπορεί να μιμηθεί από τους Δυτικούς. Ίσως σε αυτή την ιδιοσυγκρασία τους να οφείλεται το γεγονός ότι, έντεκα μόλις μήνες μετά το Τσουνάμι και εν μέσω ενός τρομοκρατικού κλίματος, οι Σρι Λανκέζοι συνεχίζουν με χαμόγελο και αισιοδοξία την ζωή τους.
Δεν λείπουν βέβαια οι περιπτώσεις εκείνες ανθρώπων που έχασαν κοντινά τους πρόσωπα από τη φυσική καταστροφή και οι οποίοι -αν και φαινομενικά δεν διαφέρουν σε τίποτα από τους υπολοίπους- ανεβαίνουν τον δικό τους Γολγοθά. Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή του Palan Ravichandran του οποίου το γράμμα για το Τσουνάμι μας συγκίνησε ιδιαίτερα (ένα βίωμα μεταξύ των χιλιάδων παρόμοιων περιπτώσεων από την Ινδονησία μέχρι την Νιγηρία). Άλλες περιπτώσεις, είναι αυτές των ζευγαριών που αυτοκτονούν επειδή έχασαν τα παιδιά τους και των μεμονωμένων ατόμων των οποίων τα οικογενειακά πρόσωπα έχασαν το φως της ζωής λόγω του Τσουνάμι. Όσα και να γίνουν για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν λοιπόν (και μακάρι να γίνουν όσο το δυνατό περισσότερα) η ζημιά στις ψυχές αυτών των ανθρώπων είναι και θα παραμείνει για πάντα ανοικτή..

Σ.Σ.

1. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το παλιρροιακό κύμα αφού κατέκλυσε την ανατολική πλευρά του νησιού ανέστρεψε την πορεία του και κτύπησε, αν και με μειωμένη ένταση, τα νότια και δυτικά παράλια.

2. Η εθνοτική σύσταση του νησιού, απαρτίζεται κυρίως από την πλειοψηφία των Βουδιστών Σιναλέζων (68%), τους Ινδουιστές Tamil (19%) και τους Μουσουλμάνους (10%).



 

Art Paris
Αιθιοπία
Ανδαλουσία
Αφρική
Βαλκάνια
Βαλχάλα
Βανουάτου
Βαρκελώνη
Βενετία
Βερολίνο
Βερόνα
Βρυξέλλες

Cartagena

Espiritu Santo
Ινδίες
Ιράκ
Ιράν
Iσλανδία
Κάϊρο
Καραϊβική
Κassel
Κολομβία
Κοπενχάγη
Κούβα
Κωνσταντινούπολη:
Τo Σταυροδόμι των τεχνών
Κωνσταντινούπολη:
mια πόλη μέσα μου
Lago di Garda
Λονδίνο I
Λονδίνο II
Μαδρίτη
Μαλάουϊ
Μόσχα
Νείλος
Νέα Υόρκη
Nότιος Αφρική
Νορβηγία
Οδησσός
Ουγκάντα
Παρίσι
Πέργαμος
Περού
Πίζα
Ραροτόνγκα
Robben Island
Σαντιάγο
Σαράγεβο
Σμύρνη
Σοβέτο
San Pedro De Atacama
Σόφια
Σρι Λάνκα
Στα Νησιά του Πάσχα
Τζιμπουτί
Τόκυο
Τολέδο
Τυνησία
Φλωρεντία
Χιλή