AL DI MEOLA

(Ως3 - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2009)

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΡΗΣ ΔΟΥΚΑΣ



«...Μουσική είναι όταν μια καλοκουρδισμένη καρδιά, χτυπάει σε έναν συγκεκριμένο ρυθμό και δίνει εντολή στο σώμα να παίξει κάτι καλό...»

Δεν υπάρχει άλλος τζαζ (αν και ο όρος μάλλον περιορίζει το εύρος των μουσικών με τις οποίες έχει ασχοληθεί) κιθαρίστας στον κόσμο με περισσότερες διακρίσεις. Είναι ένας από τους πιο χαρισματικούς κιθαρίστες των τελευταίων τριάντα ετών. Ο Al Di Meola, μπορεί να ξεκίνησε με βάση την τζαζ γρήγορα όμως διεύρυνε τον μουσικό του ορίζοντα με συνεργασίες που έχουν μείνει στην ιστορία. Το αποκορύφωμα ήταν το τρίο Di Meola/Mc Lauaghlin/De Lucia, γνωστοί και ως The Guitar Trio. Ο ιταλικής καταγωγής κιθαρίστας από το Νιου Τζέρσεϊ έγινε πολύ γρήγορα περιζήτητος μουσικός ως μέλος του γκρουπ του Chick Corea. Επίσης έχει συνεργαστεί με πολύ μεγάλους καλλιτέχνες όπως τον Pavarotti, τον Paco De Lucia, τον Paul Simon, τον Stevie Wonder, Phil Collins, Santana, Frank Zappa, Steve Winwood... Σήμερα έπειτα από 21 άλμπουμ, 3 χρυσούς δίσκους, αμέτρητα βραβεία και πωλήσεις δίσκων που ξεπερνούν τα 6 εκατομμύρια, θεωρείτε ένας από τους πιο διαπρεπής βιρτουόζους της σύγχρονης μουσικής. Ακολουθεί πάντα την πορεία του δημιουργώντας σύγχρονη μουσική η οποία αντέχει στον χρόνο και εξακολουθεί να προσελκύει μεγάλο αριθμό κοινού γιατί είναι γνωστό πως σε κάθε του εμφάνιση η μουσική του ενθουσιάζει τους πάντες και εξελίσσεται σε μουσική πανδαισία. Όπως έγραψαν και μερικές πρόσφατες κριτικές, «Δεν είναι υπερβολικό να αποκαλούμε πλέον τον Di Meola τον Chick Corea της κιθάρας!», ή «Έχει πετύχει κάτι που ελάχιστοι έχουν κατορθώσει στην καριέρα τους -έχει γίνει θρύλος- ένα ταλέντο με απεριόριστες δυνατότητες και αλάνθαστο γούστο!».

Πιστεύετε ότι ένας νέος καλλιτέχνης πρέπει να έρχετε σε επαφή με σημαντικούς δάσκαλους για να γίνει σπουδαίος, ή απλά χρειάζεται να έχει ταλέντο;
Πιστεύω ότι χρειάζονται και τα δύο και όχι μόνο αυτά. Χρειάζεται ταλέντο, χρειάζεται πολύ δουλειά πάνω σε αυτό το ταλέντο και θα ήταν υπέροχο να υπάρχει ένας εμπνευσμένος δάσκαλος που θα δώσει γερές βάσεις σε αυτόν τον καλλιτέχνη. Είναι σημαντικό να υπάρχουν επίσης πολλά μουσικά ακούσματα, ώστε να έχει δημιουργηθεί μια καλή αισθητική και να υπάρχει το λεγόμενο καλό μουσικό αυτί στον καλλιτέχνη...

Οι δικοί σας δάσκαλοι ήταν πολλοί;
Oυσιαστικά ένας δάσκαλος είναι αυτός που έρχεσαι σε επαφή μαζί του και δημιουργείς μια σχέση που είναι σημαντική για την μουσική σου εκπαίδευση και φυσικά για την εξέλιξή σου. Δύο μεγάλες μορφές που είχα την τύχη να γνωρίσω, είναι ο Τσίκ Κορία, που τον γνώρισα σε ηλικία 19 χρόνων και έπαιξα με το γκρούπ του, αλλά και ο ανυπέρβλητος Άστορ Πιατσόλα, που τον γώρισα το 1985. Γίναμε αμέσως φίλοι και αυτό εκτόξευσε αμέσως την εμπειρία μου και τις γνώσεις μου σε άλλο επίπεδο.

Έχετε κάποιον ιδιαίτερο τρόπο να γράφετε μουσική;
Την μουσική την κουβαλάμε μέσα μας. Είναι πάντα εκεί. Απλά υπάρχει στον καθένα μας, μια ιδιαίτερη ιεροτελεστία, που μας βοηθάει να την βγάλουμε στην επιφάνεια. Είναι η στιγμή που μια καλοκουρδισμένη καρδιά, χτυπάει σε έναν συγκεκριμένο ρυθμό και δίνει εντολή στο σώμα να πάιξει κάτι καλό. Η δική μου ιεροτελεστία, τις περισσότερες φορές συμβαίνει στο σπίτι μου στο Μαϊάμι. Είναι μπροστά στη θάλασσα και το στούντιο έχει θέα στην παραλία. Εκεί η έμπνευση έρχεται εύκολα...

Μετά από 21 προσωπικά άλμπουμ, πόσο εύκολο είναι να γράψετε μια καινούργια μελωδία;
Είναι δύσκολο σίγουρα. Και όχι τόσο γιατί δεν έχεις τι άλλο να πεις. Είναι δύσκολο γιατί απλά, ό,τι λες, πρέπει να το συγκρίνεις με προηγούμενες μελωδίες σου και άλμπουμ, ώστε να είσαι σίγουρος ότι δεν επαναλαμβάνεσε. Υπάρχουν καλλιτέχνες που μετά από μια επιτυχία, αποφάσισαν ότι ανακάλυψαν την κότα με το χρυσό αυγό. Από τότε, όλες τους οι δουλειές, ήταν το ίδιο, γιατί προφανώς νόμιζαν ότι αυτό θέλει ο κόσμος. Ένας καλός μουσικός, δεν ακολουθεί μια τέτοια τακτική. Κι εγώ πιστεύω ότι θα αισθανόμουνα μεγάλη μελαγχολία, αν όλες οι δουλειές μου έμοιαζαν μεταξύ τους...

Τι θα παρουσιάσετε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών;
Είναι μια συναυλία που γεμάτη αναμνήσεις από όλη τη δισκογραφική μου πορεία. Συνθέσεις που με έκαναν να αισθανθώ μέρος μια παγκόσμιας μουσικής κοινότητας που είναι γεμάτη χαρά για δημιουργία. Είναι σπουδαίο να ενώνεις και να μοιράζεσε συναισθήματα, όνειρα και εμπειρίες με τους άλλους και αυτό το μοίρασμα είναι η ιδεολογία μου πάνω στη σκηνή. Μαζί μου θα έχω επίσης εξαιρετικούς μουσικούς και αυτό είναι για μένα εξίσου σημαντικό.

Τι θα λέγατε για το Ελληνικό κοινό;
Είναι εξαιρετικά εκφραστικό κοινό. Καταλαβαίνεις αμέσως αν κάτι του αρέσει ή αν κάτι δεν το καταλαβαίνει. Έχω έρθει αρκετές φορές στην Ελλάδα και έχω συνεργαστεί και με Έλληνες καλλιτέχνες, είναι μια χώρα με σπουδαίους μουσικούς και πολύ καλό κοινό...