ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΗΒΑΙΟΣ

(Ως3 - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2002)

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΡΗΣ ΔΟΥΚΑΣ

...Θεωρώ ότι είναι πιο επαναστατικό να είσαι έτοιμος να πεθάνεις για τους φίλους σου παρά να ψηφίζεις...

Πέντε ρωτήσεις στον Χρήστο Θηβαίο με αφορμή τον «Άμλετ της σελήνης», τον δίσκο με τις μουσικές του Θάνου Μικρούτσικου και τους στίχους των Μάνου Ελευθερίου, Οδυσσέα Ιωάννου, Γιώργου Κακουλίδη, Κώστα Λαχά και Τζένης Μαστοράκη.

Ποια είναι τα προσωπικά σου κέρδη αυτής της σχεδόν δίχρονης κοινής πορείας με τον Θάνο Μικρούτσικο;
Δίψα και ανάγκη για μελέτη στη μουσική, τη σύνθεση, το λόγο, την έκφραση και την ερμηνεία. Το ένα τροφοδοτούσε το άλλο καθημερινά και ερχόταν να «κουμπώσει» και να διευρύνει τη συνεργασία με τον άνθρωπο Θάνο και με τους μουσικούς σαν παρέα και σαν συνεργάτες - σολίστες. Έτσι κάθε μέρα αισθανόμουν ότι κάτι είχα μάθει παραπάνω, ακόμα και η κούραση ήταν κέρδος, επειδή με «προπονούσε» να αντέξω γυμνάζοντας τις δυνάμεις και τις αντοχές μου. Δεν είμαι ο τραγουδιστής του Θάνου Μικρούτσικου, είμαι ένας δεκαθλητής που αγωνίστηκε και κέρδισε ένα μετάλλιο στη συνείδηση ενός μεγάλου προπονητή- πρωταθλητή.
Προεξάρχοντα λόγο δεν είχα, σε αυτή τη σχέση, ένα πρόσωπο ένας σταρ, μια φωνή, η ανασφάλεια του «εγώ» μα η ίδια η μουσική και ο λόγος το άθλημα του τραγουδιού στο βάθρο, χωρίς τα αναβολικά της ιδιοτέλειας και της δόξας που είναι για τους «κλητήρες του πνεύματος» όπως είπε ο Ν. Καρούζος.

Υπήρξαν και «απώλειες»; Εννοώ πως πάντα οι επιλογές μας έχουν και κάποια «θύματα». Αισθάνθηκες ότι ταυτόχρονα θυσίαζες κάτι; Κάποια δικά σου τραγούδια, ενδεχομένως, που δεν τα έγραψες;
Η πρώτη και η τελευταία ευτυχής απώλεια είναι το δικό μου «εγώ». «Θύμα» τα όρια της συνήθειας και της ευκολίας. Θυσίασα εμένα για να μπω στη διαδικασία ότι πρέπει να γράψω, να συνθέσω, και να τραγουδήσω σαν να ήταν η πρώτη φορά και τόσο έντιμα σαν ήταν η τελευταία.

Ξέρω πως έκανες μία μεγάλη «βουτιά» -όπως συνηθίζει να λέει και ο ίδιος- σε όλο το έργο του Μικρούτσικου. Τι ανακάλυψες που δεν το ήξερες;
Τη κλασσική μουσική που έχει συνθέσει. Την όπερα, τα θεατρικά του. Ο τρόπος του να παίζει στο πιάνο ολοκληρωτικά δοσμένος και να ερμηνεύει δίνοντας προσοχή στις αντωνυμίες, στα μόρια, στους συνδέσμους και σε ό,τι υπάρχει ανάμεσα στα λόγια.Άγραφο. Οι παύσεις, οι ανάσες και η αυτοσυγκέντρωση για να κατακτήσεις την πολυρυθμία σαν να είναι κάτι φυσικό που κυλάει και όχι η επίδειξη του ότι την κατέχεις. Το βραβείο της γνώσης είναι να σε καταστήσει ικανό να τη χρησιμοποιήσεις, χωρίς να επιδείξεις επί σκηνής ότι την έχεις.

Υπάρχουν πεδία του ελληνικού τραγουδιού που δεν τα γνωρίζεις - ή τα οποία κάποτε τα σνόμπαρες- και αισθάνεσαι πως κάποια στιγμή πρέπει να κάνεις και σε αυτά κάποιες «βουτιές»;
Το λαϊκό τραγούδι και η ηλεκτρονική μουσική όταν θα τα καταλάβω και θα τα νοιώσω, τότε θα τα μελετήσω και θα τους δοθώ. Χωρίς να σημαίνει ότι θα τα χρησιμοποιήσω για να δείξω ότι έχω τη δυνατότητα να τα κάνω όλα.

Οι σπουδές σου στη Φιλοσοφία σε βοήθησαν στην θεματολογία αλλά και στο ύφος και την δομή του στίχου που γράφεις;
Με βοήθησαν κατ' αρχήν σαν άνθρωπο για να μπορέσω να αφουγκραστώ διαφορετικές πραγματικότητες, κόσμους, και προπάντων μηχανισμούς εξουσίας. Όταν γνωρίζεις τις συνθήκες εγκλεισμού ανηλίκων, ή τη χρήση της ψυχανάλυσης  στους τροφίμους ενός ψυχιατρείου τότε μπορείς να εκτιμήσεις τη τρέλα του πάθους, τη δύναμη του να επιλέγεις τη ζωή σου και την πολιτική κίνηση του να αφιερώνεσαι σε κάποιον που σε σέβεται. Θεωρώ ότι είναι πιο επαναστατικό να είσαι έτοιμος να πεθάνεις για τους φίλους σου παρά να ψηφίζεις.