ΝΙΚΟΣ ΖΙΩΓΑΛΑΣ

(Ως3 - ΙΟΥΛΙΟΣ 2009)

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΧΡΗΣΤΟΣ Α. ΜΙΧΑΗΛ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΙΤΣΑΡΟΠΟΥΛΟΣ

 

 

...Ευτυχώς είχα για όπλο το πάθος μου για τη μουσική. Ένα πάθος-όχημα για να μπορώ να φεύγω, να κερδίζω χρόνο, να χαλαρώνω, να διαλογίζομαι. Κάθε παιδί χρειάζεται ένα θετικό πάθος σύντροφο και εργαλείο για να ερμηνεύει τη ζωή...

Ο Νίκος Ζιώγαλας δεν είναι μια υπόθεση των τελευταίων χρόνων. Ξεκίνησε να μας απασχολεί τη δεκαετία του '70 τραγουδώντας διασκευές δημοτικών τραγουδιών με το συγκρότημα ΑΝΑΚΑΡΑ, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα συμμετείχε δισκογραφικά στον -εμβληματικό πλέον- δίσκο του Θανάση Γκαϊφύλλια «Ωτοστόπ». Έχει συνεργαστεί με προσωπικότητες που καλύπτουν ένα τεράστιο φάσμα του ελληνικού τραγουδιού, από τον και το Διονύση Σαββόπουλο και το Μανώλη Φάμελλο μέχρι τη Μαριώ, τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και τα Κίτρινα Ποδήλατα. Από την τελευταία του δισκογραφική δουλειά μεσολάβησαν τέσσερα χρόνια ιδιωτικής θητείας σε διαδικασίες παραγωγής και ηχοληψίας. Έτσι, ο Νίκος Ζιώγαλας επιστρέφει καταθέτοντας τη δέκατη προσωπική του ματιά στην πραγματικότητα με τις περίπλοκες και βίαιες αλλαγές της, πέφτοντας ...ψηλά.

Από το 2005 και το «Άρωμα Βανίλιας» έχουν περάσει τέσσερα χρόνια δισκογραφικής απουσίας. Γιατί τόσος χρόνος;
Σ' αυτή τη φάση της ζωής μου δεν μ' ενδιέφερε απλά και μόνο να προσθέσω ένα ακόμη  CD στον κατάλογο της δισκογραφίας. Με τη βοήθεια του συνεργάτη και φίλου μου Όμηρου Κομνηνού έστησα ένα μικρό στούντιο στο σπίτι και έγινα μαθητής. Έμαθα βασικά πράγματα ηχοληψίας και άρχισα να ηχογραφώ σιγά-σιγά τα καινούρια τραγούδια. Αντιμετώπισα τη δουλειά αυτή λίγο πολύ σαν εργόχειρο. Όπως καταλαβαίνεις όλη αυτή η διαδικασία παίρνει το χρόνο της.  

Δεν απείχατε ωστόσο από τις ζωντανές εμφανίσεις...
Είναι αλήθεια ότι τώρα που έχω καινούριο υλικό ευχαριστιέμαι πολύ περισσότερο όταν παίζω ζωντανά. Με τα παλιά τραγούδια κινητοποιούμαι περισσότερο επειδή τα ζητάει ο κόσμος. 

Στον καινούργιο σας δίσκο διακρίνεται μια έντονη τάση φυγής η οποία φαίνεται να πηγάζει μέσα από ένα έντονο συναίσθημα εγκλεισμού, αδιεξόδων και πίεσης. Έχει να κάνει με το γενικότερο κλίμα της εποχής ή με καθαρά προσωπικά βιώματα;
Η «πραγματικότητα» με τις περίπλοκες και βίαιες αλλαγές της, πάντα με άφηνε άναυδο. Όταν στην εφηβεία κατάλαβα πώς παίζεται το παιχνίδι σ' αυτή τη ζωή, τα χρειάστηκα κανονικά. Ευτυχώς όμως είχα για όπλο το πάθος μου για τη μουσική. Ένα πάθος-όχημα για να μπορώ να φεύγω, να κερδίζω χρόνο, να χαλαρώνω, να διαλογίζομαι. Κάθε παιδί χρειάζεται ένα θετικό πάθος σύντροφο και εργαλείο για να ερμηνεύει τη ζωή.

Επίσης συναντάμε και τραγούδια που κάνουν λόγο για καινούρια αρχή, μυρίζουν θα έλεγα απολογισμό...
Από το 85 που ηχογράφησα τον πρώτο μου δίσκο μέχρι σήμερα κύλησαν πολλά χρόνια. Μετράω δε από τότε καμιά δεκαριά δουλειές. Ο απολογισμός είναι αναπόφευκτος. Το «Πέφτω ψηλά» είναι όντως για μένα μια καινούρια αρχή. Πολλά άλλαξαν στον τρόπο που δουλεύω αλλά και στον τρόπο που σκέφτομαι.  

Στο τραγούδι Κλέφτες λέτε: Δεν θα πω ότι φταις/να σε διαβάσω ζητούσα/σε θεωρίες και λόγια/από βιβλία παλιά/σ' έπλαθα ιδανική/κι ούτε που ρωτούσα. Η θεωρία από την πράξη απέχει τόσο, όσο το ιδανικό από το αληθές; Υπήρξε ποτέ η ιδανική περίοδος του ελληνικού τραγουδιού, έτσι ώστε να έχουμε το δικαίωμα να γκρινιάζουμε για τη σημερινή κατάσταση, η οποία από πολλούς χαρακτηρίζεται και ως άγονη;
Σε κάθε περίοδο της ζωής μας κάνουμε τελικά αυτό που μπορούμε. Η γκρίνια ότι δήθεν θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι καλύτερο μου φαίνεται σαν φτηνή δικαιολογία. Και βέβαια υπάρχουν περίοδοι με εξάρσεις δημιουργικές. Όμως τι σημαίνει αυτό; Ότι μετά τους Beatles και τον Τσιτσάνη για παράδειγμα, δεν θα έπρεπε να γράφονται τραγούδια; Είναι πολύ εύκολο να ονομάζεις τα ωραία πράγματα του παρελθόντος. Το δύσκολο είναι να τα ανακαλύπτεις στο τώρα.

Πιστεύετε ότι σήμερα γράφονται μεγάλα τραγούδια που μπορούν να αποτυπώσουν το στίγμα της εποχής;
Μπορεί να είναι κι έτσι. Όμως τι σημασία έχει; Ας είναι και «μικρότερα» τα τραγούδια του σήμερα. Αρκεί να είναι αληθινά και όχι στημένες κατασκευές πονηρών επιτήδειων εμπόρων.

Μας είπατε πριν για το «σπιτικό» στούντιο όπου έγινε η παραγωγή του δίσκου. επί τη ευκαιρία, έχουν αλλάξει οι συνθήκες και οι προϋποθέσεις παραγωγής ενός δίσκου στις ημέρες μας;
Το σκηνικό άλλαξε δραματικά. Όμως η ουσία παραμένει η ίδια. Το ζητούμενο πάντα είναι μια καλή δουλειά σε μεράκι, έμπνευση, ταλέντο. Τίποτε δεν χαρίζεται εύκολα. Για ένα καλό αποτέλεσμα πρέπει κάποιος να πληρώσει με το αίμα της καρδιάς του. Όποιος ισχυρίζεται ότι τα καλά τραγούδια είναι μια εύκολη υπόθεση, μάλλον θα μιλάει για κάτι άλλο.

Βρίσκεστε εδώ και πολλά χρόνια υπό τη στέγη μιας μεγάλης εταιρίας. Πιστεύετε, ως λέγεται, ότι οι μεγάλες εταιρίες παίζουν όλο και μικρότερο ρόλο στην εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού;
Έχει αποδειχτεί πολλές φορές ότι τα αυθεντικά κινήματα του τραγουδιού έρχονται με φόρα από κάτω, από τον κόσμο δηλαδή. Οι ζυμώσεις γίνονται σε «μυστικούς τόπους» και σε χρόνο ανύποπτο, από ευαίσθητους νέους ανθρώπους που συνωμοτούν μέχρι να αποκρυσταλλωθεί το υλικό τους. Οι εταιρίες απλά ακολουθούν. Κι αυτό το γνωρίζει κάθε σοβαρός εταιριάρχης. Όλα τ' άλλα είναι απλά διαδικασίες προσαρμογής στα εμπορικά δεδομένα κάθε εποχής. 

Κάθε μέρα ένα τραγούδι αγγίζει το θεό. Θεωρείτε ότι το τραγούδι είναι τέχνη, με ό,τι αυτή συνεπάγεται;
Στην ιδανική του μορφή το τραγούδι μπορεί να είναι ένα τρίλεπτο έργο τέχνης! Μπορεί όμως κάλλιστα να εκπέσει και σε μια τρίλεπτη φούσκα. Μπορεί να είναι σοβαροφανές γιατί αυτός που το έγραψε ξέχασε να βάλει μέσα ένα χαμόγελο ή ένα παράθυρο και να πιστεύει ότι έγραψε το αριστούργημα. Δικαίωμά του. Πολλά πράγματα μπορεί να είναι ένα τραγούδι. Εγώ πάντως επιδιώκω το απλό και άμεσο. 

Τακτοποιείται το τραγούδι σε συγκεκριμένες κατηγορίες;
Θα έλεγα σε Αληθινό και Ψεύτικο αλλά πάντα με την επιφύλαξη ότι μπορεί κάλλιστα να έχω φάει ένα ψεύτικο γι' αληθινό και το αντίθετο...

Κλείνοντας την κουβέντα μας, τι έχουμε να περιμένουμε από εσάς για το καλοκαίρι;
Στις 3 Ιουλίου παίζω στην Πρέβεζα. Στις 12 και 13 Ιουλίου 2009, στην Κρήτη και έπεται συνέχεια συναυλιών για τις οποίες θα ενημερωθούν οι φίλες και οι φίλοι που ενδιαφέρονται, μέσω διαδικτύου και της επίσημης ιστοσελίδας www.nikosziogalas.com.