ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ

(Ως3 - NOΕΜΒΡΙΟΣ 2008)

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ

«Δύο πρόεδροι της Λατινικής Αμερικής πεθαίνουν κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Πίσω από τις δολοφονίες, βρίσκονται τα τσακάλια της CIA και μια ομάδα οικονομικών δολοφόνων. Ένα στέλεχος της ομάδας, αποκαλύπτει την αλήθεια σε ένα εξαγριωμένο πλήθος, κάπου στη Λατινική Αμερική...»

Στέλιος Κούλογλου. Δημοσιογράφος, συγγραφέας και σκηνοθέτης πολλών ντοκιμαντέρ, μεταξύ των οποίων το βραβευμένο: «Κομμουνισμός: η μεγάλη ουτοπία του 20ου αιώνα» (Καλύτερο Ελληνικό Ντοκιμαντέρ-2000, Βραβείο Eurocomenius -2000, για το καλύτερο Ιστορικό ντοκιμαντέρ Ευρωπαϊκής παραγωγής), «Ο Αγώνας του Θανάτου» (Βραβείο Eurocomenius -2002) και «Whistleblowers». (Director for the French-German ARTE channel). Έχει γράψει πάνω από 150 σενάρια, για ντοκιμαντέρ και οχτώ βιβλία. Στις 15 Αυγούστου 2008, στην Αμερική, θα προβληθεί το τελευταίο του συναρπαστικό ντοκιμαντέρ, «Εξομολόγηση ενός οικονομικού δολοφόνου». Βασισμένο σε σπάνιο προπαγανδιστικό υλικό, με δραματοποιημένες στυλ φιλμ- νουάρ σκηνές, κι αποκλειστικές εξομολογήσεις, του best seller συγγραφέα (Confessions of an Economic Hit Man, The Secret History of the American Empire, ρίχνει φως στους άγνωστους μηχανισμούς που χρησιμοποιούν αυτοί που κυβερνούν σήμερα τον κόσμο μας, στις ρίζες της ισλαμικής τρομοκρατίας, και τους λόγους που ένα τόσο μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού, ζει στα όρια της ανέχειας.

Ποια ήταν η αφορμή που έγινε η κινητήρια δύναμη για την πραγματοποίηση αυτής της ταινίας;
Ένα άρθρο και κατόπιν το βιβλίο, στο οποίο διάβασα την ιστορία του ήρωά μου, ενός οικονομικού δολοφόνου. Όλα όσα υποψιαζόμαστε ότι συμβαίνουν, λεηλασίες φτωχών χωρών, διαφθορά, πραξικοπήματα, πολιτικές δολοφονίες από έναν άνθρωπο που τα είχε εφαρμόσει και τώρα μιλούσε ανοικτά για τις πράξεις του! Μου ήρθε αμέσως η ιδέα ενός ντοκιμαντέρ-φιλμ νουάρ: μια μοιραία γυναίκα, που τον έβαλε στο παιχνίδι, πράκτορες της CIA, κυνισμός, πολλοί bad guys και κανένας καλός χαρακτήρας. Κάναμε τα πρώτα γυρίσματα, όταν ακόμη φοβόταν για τη ζωή του κι ύστερα τον έπεισα να ταξιδέψουμε μαζί στον Ισημερινό(όπου είχαν δολοφονήσει ένα πρόεδρο) και να οργανώσουμε μια συγκέντρωση, για να ζητήσει συγνώμη. Το τι έγινε εκεί, κανείς μας δεν το περίμενε, αλλά η συνέχεια επί της οθόνης.

Ποια είναι η γνώμη σας για τη δυναμική που έχει στους θεατές ένα πολιτικό ντοκιμαντέρ;
Ιδίως στις μέρες μας, όπου τα συμβατικά μέσα ενημέρωσης χάνουν την αξιοπιστία τους και τα πράγματα δυσκολεύουν, ο κόσμος αναζητά την αλήθεια, μέσα από τα ντοκιμαντέρ. Στο Διεθνές Φεστιβάλ του Λοκάρνο, όπου προβλήθηκε η ταινία το καλοκαίρι, μιλούσα με το κοινό επί μία ώρα, μετά και τις δυο προβολές. Ορισμένοι, με ρωτούσαν τι να κάνουν για να αλλάξουν τα πράγματα! Στο τέλος, μας έβγαλαν από την αίθουσα και συνεχίσαμε την συζήτηση στο δρόμο, έξω από τον κινηματογράφο. Τον Σεπτέμβριο, στο Φεστιβάλ του Βανκούβερ, όλα τα εισιτήρια προπωλήθηκαν και έγιναν δύο ακόμη προβολές, πέρα από τις δύο κανονικές.

Πιστεύετε πως η Τέχνη πρέπει να αφυπνίζει πολίτες, όπως είπε στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα ο Κεν Λόουτς, ή είναι αρκετός ο ρόλος της, σα μέσο ψυχαγωγίας απλά;

Από την εποχή της Αρχαίας Τραγωδίας, ο ρόλος της τέχνης, είναι να αφυπνίζει τους πολίτες. Το αν η αφύπνιση θα είναι κοινωνική, πολιτική ή αισθητική, εξαρτάται από τον καλλιτέχνη και την εποχή.

Τι ετοιμάζετε μετά από αυτό;
Ετοίμαζα ένα ντοκιμαντέρ για την τρομοκρατία, με διαφορετική γλώσσα γραφής, όπως άλλωστε και «Η Εξομολόγηση ενός Οικονομικού Δολοφόνου». Αλλά, με εκπαραθύρωσαν από την ΕΡΤ και ανέβαλλα τα σχέδια μου, για να ξεκινήσω την «ΤΒ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ», δηλαδή τη web-tv.

Μιλήστε μας για το μέλλον της ενημέρωσης. Πείτε μας τους βασικές ανάγκες που θα καλύπτει η web TV που ετοιμάζετε.
Το μέλλον της ενημέρωσης βρίσκεται κυρίως στο διαδίκτυο. Γιατί δεν ελέγχεται από μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, είναι φτηνό και επιτρέπει την
συμμετοχή των χρηστών. Η μονόπλευρη σχέση δημοιογράφων- κοινού ανατρέπεται. Δεν μπορεί κανείς να εξηγήσει την υπεροχή ενός μαύρου όπως είναι ο Μπάρακ Ομπάμα στις ΗΠΑ, αν δεν πάρει υπόψη του, τον τρόπο που χρησιμοποίησε το ίντερνετ στην εκστρατεία. Το «ΤΒ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ» (www.tvxs.gr), θα περιέχει αξιόπιστες και τίμιες ειδήσεις: οικολογικά νέα, ελληνικές ειδήσεις που δε θίγονται για πολλούς λόγους, διεθνή θέματα που περνάνε στα ψιλά ή δεν αναφέρονται καθόλου από τα συμβατικά μέσα ενημέρωσης, ιδίως της Αθήνας. Ένα παράδειγμα: αυτές τις μέρες, έχει ξεκινήσει στην Τουρκία η δίκη του παρακράτους. Πρόκειται για το «βαθύ κράτος», που έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην όξυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και στα αδιέξοδα του Κυπριακού. Είναι ένα μεγάλο τεστ για τον Ερντογάν και την πορεία της γειτονικής χώρας και φυσικά θα επηρεάσει πολύ και τη δική μας κατάσταση: για φανταστείτε, αν όλα αυτά τα οπλικά συστήματα που αγοράζουμε, τα είχαμε κάνει σχολεία ή νοσοκομεία. Κανονικά θα έπρεπε να βρίσκεται ανάμεσα στις πρώτες ειδήσεις, αλλά άντε βρείτε τη.
Η «ΤΒ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ», θα έχει επίσης έρευνες, ντοκιμαντέρ και κινηματογραφικές ταινίες. Η πρώτη ταινία που θα παρουσιάσουμε, είναι του Μάικλ Μουρ, για τις αμερικάνικες εκλογές. Θα ξεκινήσουμε, επίσης, και με ένα επεισόδιο του «Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα» για την προεδρία Μπους, στα πλαίσια ενός μεγάλου αφιερώματος, για τις εκλογές στις ΗΠΑ. Όλα αυτά, θα είναι ανοικτά σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου. Αλλά, δε σταματάμε εδώ: η μεγάλη καινοτομία του σταθμού, είναι ότι, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του ίντερνετ, θα στηρίζεται στην ενεργή συμμετοχή των χρηστών. Θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν τις ειδήσεις του σταθμού, να τις ιεραρχούν ή να τις σχολιάζουν και φυσικά να στέλνουν τις δικές τους ειδήσεις και τα δικά τους βίντεο στην tvxs.gr.

Πως σχολιάζετε το οικονομικό κραχ, σε μια χώρα σαν την Ισλανδία που καταστράφηκε ολοσχερώς. Μέσα από τον ντοκιμαντέρ σας υπονοείτε ότι μπορεί να είναι βάσει σχεδίου;

Η κατάρρευση της Ισλανδικής οικονομίας, επιταχύνθηκε από την παγκόσμια οικονομική κρίση, αλλά ο κοινός παρανομαστής με το φιλμ, που αναφέρεται κυρίως στη Λατινική Αμερική, είναι ο εξωτερικός δανεισμός. Οι οικονομικοί δολοφόνοι, προσπαθούσαν ακριβώς να υπερχρεώσουν με δάνεια από την Παγκόσμια Τράπεζα χώρες του Τρίτου Κόσμου, για να τις έχουν στο χέρι και μόνο αν κάποιοι Πρόεδροι αντιδρούσαν, τους δολοφονούσαν. Η Ισλανδία ήταν επίσης υπερχρεωμένη. Ένα άλλο κοινό σημείο, είναι ο ευτελισμός του εθνικού νομίσματος. Στην Ισλανδία κατέρρευσε, στον Ισημερινό αντικαταστάθηκε, απλώς, από το αμερικανικό δολάριο, που έγινε επίσημο νόμισμα. Δεν ξέρω αν η χρεοκοπία της Ισλανδίας έγινε βάσει σχεδίου, αλλά αν οι πολίτες της ήξεραν περί υπερχρέωσης και οικονομικών δολοφόνων, ίσως να είχαν αποτρέψει την καταστροφή της χώρας τους.