Απολαύστε υπεύθυνα


 

 

 

Πάμε Θέατρο


 

Φρήντριχ Ντύρενματ

Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας Οι φυσικοί


Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας
του Φρήντριχ Ντύρενματ 
Der Besuch der alten Dame by Friedrich Durrenmatt (1956)

Σκηνοθεσία: Γιώργος Μιχαηλίδης
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Μιχαηλίδης
Επιμέλεια ήχων: Φανή Σιώρη
Ρύθμιση ήχου: Γιάννης Παπαδόπουλος
Παραγωγή: Βίκυ Μουνδρέα
Παίζουν με αλφαβητική σειρά οι ηθοποιοί:
Κώστας Γαλανάκης, Γιάννης Ευδαίμων, Κάκια Αργερινού, Τζένη Καλύβα, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Άρης Λεμπεσόπουλος, Σπύρος Μπιρμπίλας, Νίκος Μπιρμπίλης, Κώστας Πανουργιάς, Ζαχαρίας Ρόχας, Μάριος Τζανακάκης, Μαρίκα Τζιραλίδου, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Μηνάς Χατζησάββας και Όλγα Τουρνάκη (στο ρόλο της Κλαίρης Ζαχανασιάν). 
Ηχογράφηση 1985
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας του Φρήντριχ Ντύρενματ 
Διάρκεια: 1:53:29

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.

Yπόθεση:
«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» του Φρήντριχ Ντύρενματ  είναι μια τραγική κωμωδία για τη διαβρωτική δύναμη του χρήματος. Το άχρονο και άτοπο Γκύλεν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας που επιλέγει ο Ντύρενματ για να διηγηθεί την αλληγορία του βρίσκει ιδανική στέγη στην Ελλάδα του τώρα. Η πόλη που κάποτε φιλοξένησε τον Γκαίτε, αναφέρει ο συγγραφέας κλείνοντας το μάτι στη Φαουστική αλληγορία, βρίσκεται τώρα σε απόγνωση λόγω των χρεών της, της ανεργίας και της απαξίωσης που υφίσταται: «δεν είμαστε φτωχοί, λησμονημένοι είμαστε», λένε οι κάτοικοι του Γκύλεν αγναντεύοντας τα τρένα να περνούν χωρίς στάση στο σταθμό τους. Εναποθέτουν λοιπόν όλες τους τις ελπίδες σε ένα θαύμα, στη φιλανθρωπία μιας ζάμπλουτης κατοίκου της πόλης που μετά από χρόνια αναμένεται να επιστρέψει.  
Και η αλλόκοτη γηραιά κυρία Κλαίρη Ζαχανασιάν θα επιστρέψει πράγματι στη φτωχή της γενέτειρα και θα υποσχεθεί στους συμπολίτες της τη σωτηρία για την οποία προσεύχονται, όμως οι όροι που θέτει επιτρέπουν στον Ντύρενματ να εισαγάγει έναν ακόμη παράγοντα στην εξίσωση της Τιμής και του χρήματος: αυτό που κινδυνεύει στους θολούς καιρούς μας δεν είναι μόνο η ανθρώπινή μας διάσταση, αλλά και η συλλογική έκφραση των προσωπικών μας ηθικών: η Δικαιοσύνη. Κι ας πάσχισαν οι πολιτικοί μας τα τελευταία χρόνια να ξαναγράψουν τον Αριστοτέλη, κι ας γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά πόσο λυόμενη κατασκευή είναι το κοινό περί δικαίου αίσθημα: το άδικο τρώγεται, αλλά δε χωνεύεται, γι' αυτό και ο αδικημένος είναι πάντα επικίνδυνος.
Η Κλαίρη Ζαχανασιάν δίνει ένα δισεκατομμύριο για να αγοράσει τη Δικαιοσύνη και την ανθρωπιά της πόλης, αφού έχει ήδη αγοράσει τη δημόσια γη και τις υποδομές της, αλλά ζητάει φόρο αίματος: εκδίκηση για την αδικία που υπέστη σε μικρή ηλικία από τους κατοίκους της πόλης, λόγω της οποίας αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τον γενέθλιο τόπο της και να γίνει πόρνη. Τώρα είναι σειρά τους να εκπορνευτούν: ο εξανδραποδισμός συντελείται σταδιακά και ο καταναλωτισμός στέλνει την ανθρωπιά περίπατο. Ακόμη και αυτός ο δάσκαλος της πόλης, φλογερός κήρυκας των αρχών του ουμανισμού, καταλήγει να φορέσει τα κίτρινα παπούτσια, σύμβολο της νεόκοπης ευμάρειας της πόλης. Ο ορισμός της Δικαιοσύνης μονίμως διαφεύγων, αρθρώνεται ξανά και ξανά ανάλογα με τις ανάγκες ή τις παρεκβάσεις που έχει να καλύψει.

Το συναίσθημα που αναμοχλεύει εντός μας η παράσταση δεν είναι ευχάριστο. Κι όμως, όσο αλλόκοτη κι αν είναι η ιστορία που έγραψε ο Ντύρενματ, το αλληγορικό της ανάγνωσμα είναι ακριβώς η πιθανότητά της, η ρευστότητα της ανθρώπινης φύσης που δε συγκρατείται σε καλούπια. Ο ίδιος έγραψε ότι «δεν αισθάνεται διαφορετικός από τους κατοίκους της μικρής πόλης, ούτε είναι σίγουρος ότι θα ενεργούσε διαφορετικά από αυτούς». Οι κάτοικοι του Γκύλεν, του Dogville ή της μικρής δανικής πόλης στο «Κυνήγι» του Thomas Vinterberg μας απωθούν, ακριβώς γιατί μπορεί και να μας μοιάζουν.



Οι φυσικοί του Φρήντριχ Ντύρενματ 

Die Physiker by Friedrich Durrenmatt (1962)

Σκηνοθεσία: Κώστας Μπάκας
Μετάφραση: Μίτση Κουγιουμτζόγλου
Μουσική επιμέλεια: Καίτη Γκίλη-Αλεξίου
Επιμέλεια ήχων: Γίτσα Βαλμά
Ρύθμιση ήχου: Γρηγόρης Γίγας
Παραγωγή: Βίκυ Μουνδρέα
Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί:
Γρηγόρης Βαφειάς, Βέρα Δεληγιάννη, Γιώργος Παληός, Χρήστος Γεωργόπουλος, Σοφοκλής Πέππας, Χρήστος Τσάγκας, Τιτίκα Νικηφοράκη, Λυκούργος Καλλέργης, Μπέτυ Βαλάση, Νίκος Μπουσδούλος, Χρήστος Βαλαβανίδης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Χρήστος Μαρκόπουλος, Δημήτρης Πιατάς, Λίλη Παπαγιάννη, Θεόδωρος Δημήτριεφ, Σταύρος Ρωμανός.
Ηχογράφηση 1975
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι φυσικοί του Φρήντριχ Ντύρενματ 
Διάρκεια: 1:43:31

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.

Yπόθεση:
Τρεις διάσημοι φυσικοί επιστήμονες καταφεύγουν σε ένα ψυχιατρικό άσυλο, επειδή δεν θέλουν να αφήσουν τον κόσμο να εκμεταλλευτεί την ανακάλυψη του πιο λαμπρού από τους τρεις τους καθηγητή Μέμπιους, που είναι «το σύστημα όλων των δυνατών εφευρέσεων».
Μέσα από τους τρεις χαρακτήρες προβάλλεται όλο το θέμα του έργου, που είναι η ευθύνη των επιστημόνων για τις συνέπειες των ανακαλύψεων τους.
Ο ένας από τους φυσικούς έχει την αντίληψη ότι η δουλειά του επιστήμονα είναι η ανακάλυψη την οποία παραδίδει στον κόσμο, χωρίς να αναρωτιέται ποια θα είναι πλέον η χρήση της. Ο δεύτερος πιστεύει ότι, αφού η απόφαση για τον τρόπο χρήσης των ανακαλύψεων ανήκει στους πολιτικούς, θα πρέπει οι φυσικοί να εμπλέκονται στην πολιτική, ώστε τελικά να έχουν λόγω στη χρήση. Ο τρίτος ο Μέμπιους πιστεύει ότι μετά την ολοκλήρωση της ανακάλυψης ο επιστήμονας και μόνον αυτός έχει την ηθική ευθύνη και υποχρέωση να φροντίσει, ώστε να γίνει σωστή χρήση της ανακάλυψης.
Ο Γιόχαν Βίλχελμ Μέμπιους έχει κάνει μια ανακάλυψη, η οποία αν πέσει σε λάθος χέρια θα είναι τρομερά καταστροφική γι αυτό και βρίσκεται εκεί, κρύβοντας όλα τα στοιχεία και τις μελέτες του. Οι άλλοι δυο είναι ο Χέρμπερτ Γκέοργκ Μπόυτλερ (ο επονομαζόμενος Νεύτων) και ο Ερνστ Χάινριχ Ερνέστι (ο επονομαζόμενος Αϊνστάιν) . Αυτοί ανήκουν σε αντίπαλα στρατόπεδα και έχουν στόχο να βγάλουν τον Μέμπιους από το άσυλο και να τον εντάξει ο καθένας στο στρατόπεδο που ανήκει.
Η νοσοκόμα ,που τον ερωτεύεται πέφτει θύμα δολοφονίας, όταν αντιλαμβάνεται ότι έχει σώας τας φρένας και τους λόγους που βρίσκονται όλοι εκεί. Ο Μέμπιους αρνείται να τους ακολουθήσει και, αφού τους λέει ότι αν φύγουν από το άσυλο ως λογικοί θα καταδικαστούν για φόνο, τους πείθει να παραμείνουν μαζί του εκεί ως τρόφιμοι του ψυχιατρείου.
Τα πράγματα παίρνουν άλλη τροπή, όταν αποκαλύπτεται ότι η διευθύντρια του ασύλου Ματθίλδη φον Τσάντ όχι μόνο γνωρίζει την πραγματική ταυτότητα του καθενός αλλά έχει στα χέρια της αντίγραφα των ανακαλύψεων τους με σκοπό να κυριαρχήσει στον κόσμο.

 

Φρήντριχ Ντύρενματ

Ο Φρήντριχ Ντύρενματ (1921-1990) γεννήθηκε στο Κονολφίνγκεν, ένα χωριό κοντά στη Βέρνη της Ελβετίας. Γιος διαμαρτυρόμενου παπά, σπούδασε στη Βέρνη και στη Ζυρίχη φιλοσοφία και θεολογία. Στην αρχή εργάστηκε σαν γραφίστας και σχεδιαστής και ταυτόχρονα έγραψε τα πρώτα του δράματα και διηγήματα. Το 1947 έκανε την πρώτη του μεγάλη εμφάνιση σαν θεατρικός συγγραφέας με το έργο του «Εs steht geschrieben» «Είναι γραμμένο»), το οποίο προκάλεσε στη Ζυρίχη θεατρικό σκάνδαλο. Ακολούθησαν «Ο τυφλός», «Ρωμύλος ο Μέγας», «Ο γάμος του κυρίου Μισισιπή», «Ένας άγγελος έρχεται στη Βαβυλώνα». Οι μεγάλες επιτυχίες ήρθαν με τα δύο έργα που τον έκαναν γνωστό σ' όλο τον κόσμο και τα οποία παίχτηκαν και στην Αθήνα από το Εθνικό Θέατρο: «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» και «Οι φυσικοί». Το τελευταίο του από μια μεγάλη σειρά θεατρικών έργων ήταν το "Der Meteor" (1967) που παίχτηκε ταυτόχρονα σε πολλές πόλεις της Ευρώπης και είχε μεγάλη επιτυχία. Όλα αυτά έκαναν τον Ντύρενματ έναν από τους μεγαλύτερους και γνωστότερους συγγραφείς της Ευρώπης. Υπήρξε το «τρομερό παιδί» της ελβετικής λογοτεχνικής ζωής, ένα πνεύμα ανήσυχο, δηκτικό, ειρωνικο και κριτικό, που με κάθε νέο έργο του ξάφνιαζε και τρόμαζε τον κόσμο. Τιμήθηκε, όσο ζούσε, με πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το Βραβείο του Κύκλου των Θεατρικών Κριτικών και το βραβείο Σίλερ. Πέθανε το 1990.





   



Απολαύστε υπεύθυνα




   

Copyright © ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Ως3
Aνάπτυξη & Yλοποίηση: Ως3 Π.Ο.Ε.Α.Μ.
Πρότυπη Οικολογική Εκδοτική Αγροτουριστική Μονάδα Ως3