Απολαύστε υπεύθυνα


 

 

 

Πάμε Θέατρο


  Μαξίμ Γκόρκι

Oι εχθροί Oι μικροαστοί


Οι εχθροί του Μαξίμ Γκόρκι

Enemies by Maksim Gorky (1906)

Σκηνοθεσία: Θανάσης Παπαθανασίου
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Παντέλους
Επιμέλεια ήχων: Φανή Σιώρη
Ρύθμιση ήχου: Ανδρέας Γεμιστός
Παραγωγή: Δημήτρης Φραγκουδάκης
Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί:
Νίκος Αρβανίτης, Πάνος Βασιλειάδης, Δημήτρης Γιαννόπουλος, Κώστας Χριστόγιαννης, Βιβή Κόκκα, Ελένη Κρίτα, Παύλος Ορκόπουλος, Άλκης Παναγιωτίδης, Θέμης Πάνου, Κώστας Κλεφτόγιαννης, Δημήτρης Πετρόπουλος, Νέλη Πολυδεράκη, Γιώργος Σαμάνης, Κωνταντίνος Τζούμας, Μηνάς Πίγκιλης, Νίκη Χαμπίδου, Ηλίας Χριστόπουλος. Στον ρόλο της Τατιάνας η Λήδα Πρωτοψάλτη.
Ηχογράφηση 1977
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι εχθροί του Μαξίμ Γκόρκι
Διάρκεια: 2:09:36

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: αποθήκευση αρχείου.

Yπόθεση:
Ο Γκόρκι, σε ένα από τα πιο διάσημα έργα του, περιγράφει το χάσμα, όχι μόνο μεταξύ των γενεών, αλλά και μεταξύ οραματιστών κι οπισθοδρομικών, συντηρητισμού κι αλλαγής, στην προεπαναστατική Ρωσία.

Μαξίμ Γκόρκι

Ο Μαξίμ Γκόρκι (ψευδώνυμο του Αλεξέι Μαξίμοβιτς Πεσκώφ) γεννήθηκε το 1868 στο Νίζνι-Νόβγκοροντ. Από το 1875 έως το 1893 άσκησε πολλά και διάφορα επαγγέλματα, αποκτώντας έτσι μια τεράστια πείρα των ανθρώπων και της ζωής, την οποία χρησιμοποίησε ήδη από τα πρώτα του κείμενα. Πρωτοεμφανίστηκε στο λογοτεχνικό χώρο με τη νουβέλα «Μακάρ Τσουντρά» το 1892.
Ακολούθησαν τα έργα του «Η γριά Ιζεργκίλ», «Τσελκάς», «Είκοσι έξι και μία», «Βάριενκα Ολέσοβα», «Φομά Γκαρντέγιεφ», «Τα παιδικά μου χρόνια», «Τα πανεπιστήμιά μου» κ.ά. Μεταξύ των ετών 1907-1908 εκδόθηκε το μυθιστόρημά του «Η μάνα», που αποτέλεσε και τη βάση για το σενάριο της ομώνυμης κλασικής ταινίας του σοβιετικού κινηματογράφου.
Η διεθνής απήχησή του επιβεβαιώθηκε και με τα θεατρικά έργα του που ακολούθησαν. Πασίγνωστα είναι τα έργα «Οι μικροαστοί», «Οι εχθροί», «Στο βυθό», «Οι παραμεριστές» κ.ά.
Η σύλληψή του κατά την επανάσταση του 1905 προκάλεσε κύμα διαμαρτυριών σ' ολόκληρο τον κόσμο.
Μετά την απελευθέρωσή του εγκαταστάθηκε στο Κάπρι της Ιταλίας. Το 1921, φεύγει από τη Ρωσία για να ζήσει στη Γερμανία και στο Σορέντο της Ιταλίας απ' όπου επιστρέφει, οριστικά πλέον, στην τότε Σοβιετική Ένωση το 1928.
Καθιερώθηκε ως πρωτεργάτης της νέας σοβιετικής λογοτεχνίας και πέθανε στη Μόσχα το 1936.



Oι μικροαστοί του Μαξίμ Γκόρκι

The Petty Bourgeois by Maksim Gorky(1902)

Σκηνοθεσία: Κώστας Μπάκας
Μετάφραση: Λυκούργος Καλέργης
Μουσική επιμέλεια: Άννα Βενέτη
Ρύθμιση ήχου: Σπύρος Καβακόπουλος
Οργάνωση παραγωγής: Βίκυ Μουνδρέα
Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί:
Κατερίνα Βασιλάκου, Τιτίκα Βλαχοπούλου, Μίμης Χρυσομάλης, Βασίλης Ανδρεόπουλος, Τάνια Σαββοπούλου, Όλγα Δαλέντζα, Χρήστος Μάντζαρης, Χρήστος Τσάγκας, Άννα Βενέτη, Θανάσης Μυλωνάς, Τόνια Μάνεση, Γιάννης Λαμπρόπουλος, Κώστας Μπάκας.
Ηχογράφηση 1982
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

 
Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Oι μικροαστοί του Μαξίμ Γκόρκι
Διάρκεια: 2:03:47

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: αποθήκευση αρχείου.



Yπόθεση:
Πρόκειται για ένα κλασικό αριστούργημα το οποίο τον καιρό που παίχτηκε - το 1902 - ήταν μια ταραγμένη εποχή, μια εποχή αλλαγών στην προεπαναστατική Ρωσία, μέσα στο μεγάλο κίνημα των Δεκεμβριστών. Γραμμένο από έναν άνθρωπο που η ζωή του ήταν συνυφασμένη με την καλλιτεχνική του δημιουργία. Υπήρξε σπάνιο φαινόμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, από την άποψη ότι ήταν από τους πιο βιωματικούς συγγραφείς.
Εζησε όλο το δράμα της πατρίδας του και του λαού της και αυτό αποτύπωσε σε όλα του τα έργα. Στους «Μικροαστούς» καταγράφει την τρομακτική κοινωνική αρρώστια, που λέγεται μικροαστισμός και εξουθενώνει τους ανθρώπους. Χτυπάει ανελέητα αυτούς, που, με την ιδιοτέλεια, τον ατομικισμό, τη συμφεροντολογία, καταστρέφουν τη ζωή, το μέλλον, τρώνε τα παιδιά τους και δεν αφήνουν τίποτε καινούριο να βλαστήσει.
Στις μέρες μας που ζούμε αλλαγές και βίαιες προσαρμογές και ο ελληνικός λαός ζει ένα κλίμα ανασφάλειας και φόβου, αυτή η κοινωνική αρρώστια του μικροαστισμού εξαπλώνεται και γίνεται κυρίαρχο φαινόμενο. Γι' αυτό πιστεύω ότι το έργο αυτό είναι πολύτιμο από κάθε άλλη φορά, γιατί ο θεατής θα βρει στοιχεία, που θα του δυναμώσουν τη θέληση να αγωνιστεί για καλύτερη ζωή και θα τον ευαισθητοποιήσει και να μισήσει όλα αυτά που τον κρατάνε καθηλωμένο στο βούρκο μιας ταπεινής και χυδαίας καθημερινότητας.

 




   



Απολαύστε υπεύθυνα




   

Copyright © ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Ως3
Aνάπτυξη & Yλοποίηση: Ως3 Π.Ο.Ε.Α.Μ.
Πρότυπη Οικολογική Εκδοτική Αγροτουριστική Μονάδα Ως3