Απολαύστε υπεύθυνα


Αφιερώματα

 

 

 

Πάμε Θέατρο


  Τένεσι Ουίλιαμς

Λεωφορείον ο Πόθος Γλυκό πουλί της νιότης Ο Ορφέας στον Άδη



Λεωφορείον ο Πόθος του Τένεσι Ουίλιαμς
A streetcar named Desire by Tennessee Williams (1947)

Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν
Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Σπάνια ηχογράφηση του 1954

Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί:
Μελίνα Μερκούρη, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Τόνια Καράλη, Δημήτρης Χατζημάρκος, Εκάλη Σώκου, Κώστας Μπάκας, Τάσω Καββαδία, Νίκος Μπιρμπίλης, Δημήτρης Μπάλλας.
Ηχογράφηση1954
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ο Τένεσι Ουίλιαμς, ένας από τους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς της μεταπολεμικής Αμερικής, έγραψε το Λεωφορείο ο πόθος το 1947. Το έργο ανέβηκε την ίδια χρονιά στο Μπροντγουέι, σε σκηνοθεσία Ελία Καζάν, με τους Μάρλο Μπράντο και Τζέσικα Τάντι στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Λεωφορείον ο Πόθος του Τένεσι Ουίλλιαμς
Διάρκεια: 57:15

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.

Υπόθεση:
Νέα Ορλεάνη: στις όχθες του Μισισιπή, η λαγνεία, ο πόνος και ο έρωτας αναμειγνύονται με την υγρασία, τον καπνό και τους ρυθμούς της τζαζ. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα «από θαμπές μυρωδιές μπανάνας και καφέ... και τη ζεστή ανάσα του βρώμικου ποταμού» καταφθάνει η λεπτεπίλεπτη και ονειροπόλα Μπλανς με το λεωφορείο ο «Πόθος». Μοναδική της αποσκευή μια βαλίτσα γεμάτη ψεύτικες γούνες και μπιζού, που κουβαλάνε το βάρος των αναμνήσεων της και τις ελπίδες της «για την καλοσύνη των ξένων».
Σε μια φτωχογειτονιά, «με μια πρόστυχη σχεδόν γοητεία...» μένει η αδελφή της Μπλανς, Στέλλα μια γυναίκα γλυκιά, εύθραυστη και φρέσκια, που ξεχνάει τη θλιβερή παιδική της ηλικία στην αγκαλιά του γοητευτικού συζύγου της Στάνλεϋ. Εκείνος, ένας άντρας που αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως τρόπαιο, βλέπει την ισορροπία της ζωής του να διαταράσσεται με την έλευση της Μπλανς.
Η Μπλανς: μια γυναίκα που αναζητά τη μαγεία. Ο Στάνλευ: ένας άντρας ρεαλιστής. Δύο κόσμοι τελείως διαφορετικοί, δύο πρόσωπα που οδηγούνται σε μια αναπόφευκτη σύγκρουση...

 

Τένεσι Ουίλιαμς

Φιλολογικό ψευδώνυμο του Τόμας Λανιέ Ουίλιαμς, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς θεατρικούς συγγραφείς, μαζί με το σύγχρονό του, Άρθουρ Μίλλερ. Έζησε για μεγάλο χρονικό διάστημα στη Νέα Ορλεάνη, όπου και άλλαξε το όνομά του από την πολιτεία καταγωγής του πατέρα του. Έγραψε ποιήματα, νουβέλες, θεατρικά έργα και παιχνίδια, ιστορίες και μυθιστορήματα. Κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ το 1948 για το «Λεωφορείον ο Πόθος» και το 1955 για τη «Λυσσασμένη Γάτα». Τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε πάνω από 30 γλώσσες, ενώ αποτελούν ιδιαίτερα δημοφιλείς παραστάσεις σε όλο τον κόσμο.
Ο Τένεσι Ουίλιαμς γεννήθηκε το 1911 στο Κολόμπους του Μισισίπι. Η μητέρα του καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια, ενώ ο πατέρας του δούλευε ως πλασιέ για μια εταιρεία παπουτσιών. Σε ηλικία 5 ετών, του διαγνώστηκε παράλυση των κάτω άκρων, ασθένεια που τον καθήλωσε για τα επόμενα δυο χρόνια. Ανήμπορος να κάνει οτιδήποτε, η μητέρα του τον ενθάρρυνε να φαντάζεται και να γράφει ιστορίες.
Σε πολλά από τα έργα του ο Ουίλιαμς εμπνεύστηκε από την ίδια την οικογένειά του για την ανάπτυξη των πρωταγωνιστικών του χαρακτήρων.
Ο πατέρας του Ουίλιαμς υιοθετούσε όλο και πιο βάναυση συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά του με το πέρασμα των χρόνων. Συχνά ευνοούσε τον αδερφό του Τένεσι, ίσως λόγω και της ασθένειας και της αδύναμης γενικότερα φύσης του ίδιου στα παιδικά του χρόνια. Η μητέρα του είχε βλέψεις ως εκλεπτυσμένη κυρία της υψηλής κοινωνίας του Νότου, δημιουργούσε μια ασφυκτική ατμόσφαιρα, ενώ πιθανότατα είχε νευρική διαταραχή.
Ο Τένεσι Ουίλιαμς είχε επιρροές από τον Άντον Τσέχωφ, τον Αύγουστο Στρίντμπεργκ και άλλους συγγραφείς. Συνήθης φυσιογνωμία στα έργα του είναι η ηρωίδα στα όρια της παράνοιας, με καθαρές επιρροές από τη ζωή της αδερφής του, Ρόουζ. Από την αδερφή του και τη μητέρα του φαίνεται ότι εμπνέεται για τους γυναικείους χαρακτήρες (Laura, Amanda) στο «Γυάλινο Κόσμο», ενώ ο χαρακτήρας της Μπλανς Ντυμπουά στο «Λεωφορείο ο Πόθος» φαίνεται βασίστηκε στη Ρόουζ, αλλά και στον ίδιο, καθώς την περίοδο που έγραφε το έργο, πίστευε ότι θα πεθάνει κι ότι θα αποτελούσε το κύκνειο άσμα του. Στη «Λυσσασμένη Γάτα» διακρίνονται στοιχεία από τη ζωή του Ουίλιαμς, όπως η ομοφυλοφιλία, ο αλκοολισμός και οι ψυχικές διαταραχές.
Στις 24 Φεβρουαρίου 1983, ο Τένεσι Ουίλιαμς βρέθηκε νεκρός στο δωμάτιο που είχε νοικιάσει στο ξενοδοχείο Elysee στη Νέα Υόρκη, έχοντας σφηνωμένο στο λαιμό του ένα φελλό. Ο ίδιος επιθυμούσε να αποτεφρωθεί και να σκορπιστούν οι στάχτες του στον Κόλπο του Μεξικού, ωστόσο θάφτηκε στον οικογενειακό τάφο στο Σαιν Λούις...

Αφιέρωμα: Κάρολος Κουν
Αφιέρωμα: Μάνος Χατζιδάκις
Αφιέρωμα: Νίκος Γκάτσος
Αφιέρωμα: Μελίνα Μερκούρη



Γλυκό πουλί της νιότης του Τένεσι Ουίλιαμς

Sweet Bird of Youth by Tennessee Williams (1959)

Σκηνοθεσία: Κωστής Μιχαηλίδης
Μετάφραση και ραδιοφωνική προσαρμογή: Μάριος Πλωρίτης
Μουσική επιμέλεια: Τερέζα Παναγιωτοπούλου
Ρύθμιση ήχου: Παναγιώτης Ταλαντόπουλος
Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί:
Αντώνης Θεοδωρακάπουλος, Παναγιώτης Πατσουράκος, Διονύσης Καλός, Κατερίνα Χέλμη, Κώστας Κωνσταντινίδης, Πέτρος Καμπαδογιάννης, Ελεάνα Απέργη, Αφροδίτη Τζοβάνη, Βασίλης Γκογρής, Ελένη Καρπέτα, Χρήστος Μπίρος, Χρήστος Πετρίδης, Στέλλα Παπαδημητρίου, Δέσποινα Σκάντζικα, Δημήτρης Ναζίρης, Γιώργος Ντουμούζης, Στέλιος Καπάτος.
Ηχογράφηση 1984
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Γλυκό πουλί της νιότης του Τένεσι Ουίλιαμς
Διάρκεια: 2:01:48

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.

Υπόθεση:
Ο νεαρός και φιλόδοξος Τσανς Ουέιν επιστρέφει στην πόλη όπου γεννήθηκε μαζί με την ξεπεσμένη σταρ Αλεξάνδρα ντελ Λάγκο. Δύο άνθρωποι ματαιόδοξοι συναντιούνται στην πιο οριακή στιγμή της ζωής τους, ακουμπάνε ο ένας επάνω στον άλλο, στην προσπάθειά τους να πνίξουν τα συναισθήματα, τους φόβους, τον πανικό τους για τον Χρόνο, που κυλάει και αφήνει τα σημάδια του, όχι μόνο στα πρόσωπά τους αλλά και στις ψυχές τους. Δυο χαμένες ψυχές που βυθίζονται στο αλκοόλ, την κραιπάλη, τους τεχνητούς παραδείσους. που ονειρεύονται το Χόλυγουντ, τη δόξα, την εξουσία και παίζουν το τελευταίο τους χαρτί. Η προσγείωσή τους, όμως, σε μια σκληρή και βίαιη πραγματικότητα, τους αφήνει μετέωρους μέσα στις προσωπικές τους αυταπάτες. Δύο άνθρωποι μόνοι, αφημένοι στη μοίρα και την απόγνωσή τους, στην απώλεια του παραδείσου τους, στην αυτοεξορία τους...

 

Γλυκό πουλί της νιότης
Τένεσι Ουίλιαμς
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
Βασιλικό Θέατρο

Συντελεστές
Συγγραφέας: Τενεσί Ουίλιαμς
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης
Μουσική επιμέλεια: Βασίλης Νικολαΐδης
Σκηνικά: Γιάννης Μετζικώφ
Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Οργάνωση παραγωγής: Πέτρος Κοκόζη
Ηθοποιοί
Κοραλία Καράντη, Μέμος Μπεγνής, Βασίλης Ισσόπουλος, Δημήτρης Τσιλινίκος,
Δημήτρης Κολοβός, Μίλτος Σαμαράς,  Θάλεια Σκαρλάτου, Αμαλία Καβάλη, Παναγιώτης Δόκτωρ, Ιφιγένεια Δεληγιαννίδη, Γιάννης Τσάτσαρης, Σπύρος Σαραφιανός, Απόστολος Μπαχαρίδης, Γιάννης Σαμψαλάκης, Μαίρη Ανδρέου, Λίλα Βλαχοπούλου, Ιάκωβος Μυλωνάς, Μάνος Γαλανής, Θανάσης Δισλής, Νικόλαος Πολοζιάνης.
Ένα από τα πιο γνωστά και αγαπημένα έργα του Τενεσί Ουίλιαμς παρουσιάζεται στην εκδοχή που είχε δημοσιεύσει ο ίδιος ο συγγραφέας το 1959, ως διαμαρτυρία για τη λογοκρισία που του επέβαλλε το Μπρόντγουεϊ.
Βασιλικό Θέατρο (21/02/2014 - 13/04/2014)
Το έργο παίζεται για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ.
Με την υποστήριξη του Ως3



Ο Ορφέας στον Άδη του Τένεσι Ουίλιαμς

Orpheus Descending by Tennessee Williams (1957)

Σκηνοθεσία: Μήτσος Λυγίζος
Μετάφραση και ραδιοφωνική προσαρμογή: Νίκος Γκάτσος
Μουσική επιμέλεια: Αργυρώ Μεταξά
Επιμέλεια ήχων: Στέλιος Γιαννακόπουλος
Ρύθμιση ήχου: Νίτσα Λουγκή
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Μελίνα Μερκούρη, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Ρίτα Μουσούρη, Σμάρω Στεφανίδου, Γιάννης Βογιατζής, Διονύσης Παγουλάτος, Δέσπω Διαμαντίδου, Παμφίλη Σαντοριναίου, Ολυμπία Παπαδούκα, Αγγέλικα Καπελαρή, Κώστας Μπάκας, Νίκος Μπιρμπίλης, Μαρία Φωκά, Βασίλης Κανάκης, Ελεάνα Απέργη και Σταύρος Παράβας.
Ηχογράφηση 1960
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Ο Ορφέας στον Άδη του Τένεσι Ουίλιαμς
Διάρκεια: 1:58:23

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.

Υπόθεση:
Ένας άνδρας γύρω στα 30, με τυχοδιωκτικό παρελθόν που θέλει ν' αφήσει πίσω του, φτάνει σε μια μικρή πόλη του αμερικανικού Νότου. Ο μικρόκοσμος με τον οποίο έρχεται αντιμέτωπος έχει δύο πλευρές. Από τη μία είναι αυτοί που εκφράζουν τις δυνάμεις του κακού, του θανάτου (γυναικούλες των οποίων η ζωή περνά με το να παρατηρούν και να σχολιάζουν τις ζωές των άλλων, άνδρες που ενδιαφέρονται μόνο για τη διατήρηση της βαθιά ρατσιστικής «τάξης» πραγμάτων, που στηρίζεται στη μισαλλοδοξία των λογής διακρίσεων: άνδρας-γυναίκα, πλούσιος-φτωχός, μαύρος-λεύκος, ντόπιος-ξένος, ηθικός-ανήθικος, κοινωνικά ενταγμένος-ανένταχτοςκ.ο.κ.).
Η άλλη πλευρά εκφράζει τους καλούς (πρόσωπα που δεν πατούν καλά στις αυστηρά ορισμένες συντεταγμένες, που έχουν ανάγκη να ονειρεύονται κόσμους αθωότητας, που απελευθερώνονται από τη σκληρή, εξοντωτική καθημερινότητα ζωγραφίζοντας, που αντιστέκονται στην ψεύτικη ηθικολογία, τολμώντας να υποστηρίξουν τα δικαιώματα των μειονοτήτων, λαθρέμποροι που φτιάχνουν κήπους έρωτα).
Ο άνδρας θα λειτουργήσει ως καταλύτης: απωθημένες επιθυμίες και όνειρα θα βγουν στο φως, για να βουλιάξουν σύντομα στο τέλμα της κοινοτοπίας του κακού. Ο έρωτας δεν είναι αρκετά δυνατός για να εξασφαλίσει τη διαφυγή και την ελευθερία.
Η ήττα των αθώων της ιστορίας είναι εκκωφαντική. Στα περισσότερα έργα του ο Τένεσι Ουίλιαμς αναμετριέται με αυτή την παλιά, στοιχειώδη αντίθεση και πάντα καταλήγει στο ζοφερό συμπέρασμα ότι η ποίηση (η «ποιητική» αντιμετώπιση της ύπαρξης και της πραγματικότητας) και τα όνειρα μπορεί να προσφέρουν διαφυγή, κάνοντας πιο ελαφρύ το άχθος της ύπαρξης...

 

 




   



Απολαύστε υπεύθυνα




   

Copyright © ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Ως3
Aνάπτυξη & Yλοποίηση: Ως3 Π.Ο.Ε.Α.Μ.
Πρότυπη Οικολογική Εκδοτική Αγροτουριστική Μονάδα Ως3