Απολαύστε υπεύθυνα


 

 

Πάμε Θέατρο


 

Θανάσης Πετσάλης - Διομήδης

Οι Μαυρόλυκοι του Θανάση Πετσάλη-Διομήδη (1947)
Το μυθιστόρημα ενός έθνους
Maurolykoi by Thanasis Petsalis Diomidis
Έργο μεγάλης διάρκειας σε πέντε μέρη (9:30:28)

Ραδιοφωνική προσαρμογή: Μάριος Βαλέρης
Σκηνοθεσία:
Γρηγόρης Γρηγορίου
Μουσική επιμέλεια: Ειρήνη Σαυραλή
Επιμέλεια ήχων: Γίτσα Βαλμά
Ρύθμιση ήχου: Στέφανος Ευαγγελίου
Παραγωγή: Δημήτρης Φραγκουδάκης
Οργάνωση παραγωγής: Βίκυ Μουνδρέα
Παίζουν με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί:
Πέτρος Φυσσούν, Χρήστος Πάρλας (αφηγητές).
Γιώργος Βρασιβανόπουλος, Χρήστος Δαχτυλίδης, Νίκος Τζόγιας, Μάκης Ρευματάς, Ρένα Βενιέρη, Θεόδωρος Έξαρχος, Μπέτυ Βαλάση, Στράτος Αλεξίου, Γιώργος Μετσόλης, Νίκος Γαροφάλλου, Γιώργος Νέζος, Βάσος Ανδρονίδης, Έλλη Ξανθάκη, Ελένη Κριτή, Κούλα Αγαγιώτου, Τρύφων Καρατζάς, Θεόδωρος Δημήτριεφ, Βασίλης Μητσάκης, Πάνος Βέλιας, Αθανάσιος Χριστογιαννόπουλος, Γιώργος Χαραλαμπίδης, Γιώργος Κυριακίδης, Γιώργος Τζαβέλας, Ματίνα Καρά, Μανώλης Δεστούνης, Νάσος Κεδράκας, Νίκος Δεδρινός, Κώστας Καζάκος, Χρήστος Κατσιγιάννης, Βασίλης Ρίτσος, Πατρίτσια Τυμβίου, Θεόδωρος Ντόβας, Σπύρος Καλογήρου, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Νίκος Παπαναστασίου, Ξένια Καλογεροπούλου, Γκέλυ Σακάκου, Γιώργος Χριστόπουλος, Πέπη Λημνίου, Γιάννης Φέρτης, Λουίζα Ποδηματά, Αθηνά Μιχαλακοπούλου, Γιώργος Καλογερόπουλος, Γιώργος Μάζης, Βασίλης Μαυρομάτης, Δημήτρης Μαλαβέτας, Ζέρα Ζαβιτσιάνου, Γιώργος Τζώρτζης, Άννυ Πασπάτη, Σταύρος Ρωμανός, Γιάννης Κάσδαγλης, Έλλη Κωνσταντίνου, Βαγγέλης Καζάν, Χρήστος Μάντζαρης, Θάνος Λειβαδίτης, Γιάννης Ροζάκης, Νίκος Μαργιούκλας, Δημήτρης Μπιφλάνης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Χρήστος Δοξαράς, Γιάννης Βόγλης, Νίκη Τριανταφυλλίδη, Δημήτρης Ζακυνθινός, Λευτέρης Σφακιανάκης, Γιώργος Οικονόμου, Γιώργος Κοπελούσης, Χριστόφορος Καζαντζίδης.
Ηχογράφηση Μάρτιος 1967
*Από το αρχείο της ΕΡΤ

Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι Μαυρόλυκοι του Θανάση Πετσάλη-Διομήδη
Mέρος 1ο
Διάρκεια: 1:42:50

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.



Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι Μαυρόλυκοι του Θανάση Πετσάλη-Διομήδη
Mέρος 2ο
Διάρκεια: 1:52:07

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.


Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι Μαυρόλυκοι του Θανάση Πετσάλη-Διομήδη
Mέρος 3ο
Διάρκεια: 2:01:58

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.



Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι Μαυρόλυκοι του Θανάση Πετσάλη-Διομήδη
Mέρος 4ο
Διάρκεια: 2:00:13

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.



Ηχητικό Ντοκουμέντο
Θεατρική παράσταση:
Οι Μαυρόλυκοι του Θανάση Πετσάλη-Διομήδη
Mέρος 5ο
Διάρκεια: 2:02:09

*Με αριστερό κλικ: Άνοιγμα αρχείου (live), με δεξί κλικ -αποθήκευση ως-: ή -αποθήκευση προορισμού ως- για την αποθήκευση του αρχείου.



Yπόθεση:
«Χρονικό της Τουρκοκρατίας» χαρακτηρίζει ο συγγραφέας του το μνημειώδες αυτό έργο που καλύπτει δύο πολυσέλιδους τόμους της σειράς της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας «οι Μαυρόλυκοι και Ελληνικός Όρθρος». Οι Μαυρόλυκοι ξεπερνούν κατά πολύ το χρονικό: είναι το έπος και το πάθος ενός λαού που οραματίζεται την ελευθερία του κι αγωνίζεται γι' αυτήν. Ο Θανάσης Πετσάλης - Διομήδης προσέφερε με τους Μαυρόλυκους μία από τις αρτιότερες συνθέσεις της νεότερης αφηγηματικής λογοτεχνίας μας.

Οι Μαυρόλυκοι αποτέλεσαν σταθμό στα ελληνικά γράμματα. Η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε το έργο κατά την πανηγυρική συνεδρία της 24ης Μαρτίου 1950 και απέδωσε επιγραμματικά το μέγεθός του: «Εδώ η τέχνη και η Ιστορία σφικτά χειροκρατούμεναι παρουσιάζουν ως εν πανοράματι τας περιπετείας του Γένους».

Οι Μαυρόλυκοι είναι μια προσπάθεια να ξαναζωντανέψουν τα χρόνια της τουρκοκρατίας, τα χρόνια της μεγάλης σκλαβιάς, και το αργό και συγκινητικό ξύπνημα της συνειδήσεως του ελληνισμού, που στα εκατό πρώτα χρόνια της δουλείας κινδύνεψε να σβήσει οριστικά. Μέσα από φοβερές και επώδυνες περιπέτειες, που κράτησαν κοντά τέσσερις αιώνες, το Γένος μας κατόρθωσε να ξαναβρεί τη συνείδησή του και μαζί το δρόμο που θα το έφερνε στο δρόμο της ελευθερίας.
Η οικογένεια των Μαυρόλυκων -με τα πολλά κλαδιά και παρακλάδια της- καλύπτει τους μακρούς αυτούς αιώνες της δουλείας και ένα μεγάλο τμήμα του υπόδουλου ελληνικού χώρου. Οι Μαυρόλυκοι μετέχουν σε όλους τους σκληρούς αγώνες για την επιβίωσή του, ακολουθούν τα πάθια του, τις άθλιες πτώσεις του και τις άξαφνες δόξες του. Είναι κατά κάποιο τρόπο οι Μαυρόλυκοι ένα σύμβολο του ελληνισμού, που όλο αγωνίζεται, κάμπτεται, γονατίζει, ψυχορραγεί, και πάντα βγάζει καινούρια φύτρα για να ξεκινήσει πάλι.
Θανάσης Πετσάλης-Διομήδης

Θανάσης Πετσάλης - Διομήδης

Ο Θανάσης Πετσάλης - Διομήδης (1904-1995). γεννήθηκε στην Αθήνα. Ο πατέρας του Νικόλαος ήταν γιατρός και καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είχε έναν μεγαλύτερο αδερφό τον Αλέκο. Σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι, όπου παράλληλα σπούδασε και στη Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Ταξίδεψε στην Ευρώπη για σπουδές (1920-1924) και στη συνέχεια επέστρεψε στην Αθήνα, όπου φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου (1924-1928). Το 1928 διορίστηκε στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου εργάστηκε στο τμήμα μελετών και στο δικαστικό τμήμα ως το 1946. Το 1932 πολιτεύτηκε με το κόμμα του Γ.Καφαντάρη. Το 1941 παντρεύτηκε την Αιμιλία Γεωργίου Τριλίβα - με την οποία απέκτησε ένα γιο το Νίκο - και το 1952 σε δεύτερο γάμο την Ελισσάβετ Κωστακοπούλου, με την οποία απέκτησε τον δεύτερο γιο του Αλέξανδρο. Πρωτοεμφανίστηκε στο χώρο της λογοτεχνίας το 1923 με δημοσιεύσεις ποιημάτων και το 1925 εξέδωσε τη συλλογή διηγημάτων Μερικές εικόνες σε μια κορνίζα, με έντονες επιρροές από το χώρο του γαλλικού νατουραλισμού και του αισθητισμού.

Ακολούθησε μια συνειδητή στροφή του προς το είδος του αστικού μυθιστορήματος, ενταγμένου στα πλαίσια της λεγόμενης μυθιστορηματικής τοιχογραφίας, μιας κατά το δυνατό αντικειμενικής θεώρησης της κοινωνικής ζωής και αληθοφανούς αναπαράστασής της, εντάσσοντας τα μυθιστορήματά του σε μεγαλύτερες, χρονικά διαδοχικές ενότητες. Για το λογοτεχνικό του έργο τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών το 1950 και με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος (1956 και 1963). Το 1948 αναγορεύτηκε μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Λογοτεχνών (θέση από την οποία παραιτήθηκε το 1950), το 1977 μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και το 1994 επίτιμος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έργα του έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά και αγγλικά.

Πέθανε στην Αθήνα. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Θανάση Πετσάλη Διομήδη βλ. Γιάκος Δημήτρης, «Πετσάλης - Διομήδης Θανάσης», Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας 11. Αθήνα, Χάρη Πάτση, χ.χ. , Ζήρας Αλεξ., «Πετσάλης - Διομήδης Θανάσης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό8. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1988, Παπαγεωργίου Κώστας Γ., «Θανάσης Πετσάλης - Διομήδης», Η μεσοπολεμική πεζογραφία· Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939) Ζ΄, σ.156-188. Αθήνα, Σοκόλης, 1993 και Πικραμένου Μίτση, «Βιοχρονολόγιο Θανάση Πετσάλη- Διομήδη, Νέα Εστία 138, Χριστούγεννα 1995, ετ.ΞΘ', αρ.1643, σ.2-6.

Εργογραφία
(πρώτες αυτοτελείς εκδόσεις)

Μυθιστορήματα
-Γερές και αδύναμες γενεές. Ο προορισμός της Μαρίας Πάρνη . Αθήνα, τυπ.Εστίας, 1933 (και οριστική μορφή, Αθήνα, Ίκαρος, 1950).
-Γερές και αδύναμες γενεές. Το σταυροδρόμι .Αθήνα, Κασταλία,1934.
-Γερές και αδύναμες γενεές. Ο απόγονος. Αθήνα, Κασταλία,1935.
-Ανθρώπινη περιπέτεια - Η ανθρώπινη περιπέτεια . Αθήνα, τυπ.Εστίας, 1937.
-Ανθρώπινη περιπέτεια. Ο μάγος με τα δώρα. Αθήνα, Πυρσός, 1939.
-Μυθιστόρημα ενός έθνους. Οι Μαυρόλυκοι. Χρονικό της τουρκοκρατίας 1565-1799Α'. Αθήνα, τυπ.Πυρσού, 1947.
-Μυθιστόρημα ενός έθνους. Οι Μαυρόλυκοι- Χρονικό της τουρκοκρατίας 1565-1799Β'. Αθήνα, τυπ.Πυρσού, 1948
-Μυθιστόρημα ενός έθνους. Η καμπάνα της Αγια Τριάδας. Μια ιστορία 1304-1883. Αθήνα, τυπ. Πυρσού, 1949.
-Ελληνικός όρθροςΑ΄-Β΄. Αθήνα, Εστία, 1997.
ΙΙ.Διηγήματα
-Μερικές εικόνες σε μια κορνίζα. Αθήνα, Γ.Ταμπακόπουλος, 1925.
-Παράλληλα και παράταιρα. Αθήνα, Κασταλία, 1935.
-Η κυρία των τιμών. Διηγήματα. Αθήνα, Γλάρος, 1944.
-Πέρα στη θάλασσα. Αθήνα, Γλάρος, 1944.
-Τα δικά μας παιδιά ·Χρονικό της σκλαβιάς. Αθήνα, Ίκαρος, 1946.
ΙΙΙ.Δοκίμια - Μελέτες
-Σκέψεις επί των μεταπολεμικών τάσεων συγκεντρώσεως της εξουσίας. Αθήνα, τυπ.Εστίας, 1930.
-Συμβολή εις την φιλοσοφίαν του δικαίου. Αθήνα, τυπ. Εστίας, 1930.
-Η δημοσιονομική αντιμετώπισις του προσφυγικού ζητήματος. Αθήνα, τυπ.Εστίας, 1930.
-Το δάνειον παραγωγικών έργων και τα δημόσια οικονομικά της Ελλάδος. Αθήνα, τυπ. Γερ.Στ.Χρίστου, 1931.
-Αποστάξεις- Επτά δοκίμια. Αθήνα, Βιβλιοπωλείο της Εστίας, 1967.
-Η άγνωστη Κάλλας. Αθήνα, Καστανιώτης, 199;
V. Θέατρο
-Προμηθέας- Μύθος. Αθήνα, τυπ. Αφών Γ.Ρόδη, 1947.
-Στη ρίζα του μεγάλου δέντρου. Δραματική πράξη με πρόλογο και επίλογο. Αθήνα, τυπ.Σεργιάδη, 1952.
-Θέατρο1- Η σφαγή των μνηστήρων. Αθήνα, 1955.
-Χέρια πάνου στον τείχο- Δράμα σε τρεις πράξεις. Αθήνα, Οι εκδόσεις των Φίλων, 1979.
VΙ. Μεταφράσεις
-Τζων Γκαλσγουωρθ, Το τελευταίο καλοκαίρι. Αθήνα, Bergadi, [1952].
(Πηγή: Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.ΚΕ.ΒΙ.).






   



Απολαύστε υπεύθυνα




   

Copyright © ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Ως3
Aνάπτυξη & Yλοποίηση: Ως3 Π.Ο.Ε.Α.Μ.
Πρότυπη Οικολογική Εκδοτική Αγροτουριστική Μονάδα Ως3