Αρχικήισελίδα

Αφιερώματα

Ταιγεγονότα

Artως Radio

Exodως3

 

 

 

 

 

Αφιερώματα

 

 
Αφιερώματα
Ζapink: Eιδικά Αφιερώματα

AΣΤΕΙΟΝΟΜΙΑ vs HADERER

ΚΕΙΜΕΝO: SOLOUP

Λογοκρισία στα κόμικς!
«Φθάνει, ντροπή, βεβήλωσις»...

Συνήθως το ZAP-ινκ αφιερώνεται σε Έλληνες σκιτσογράφους. Σήμερα θα κάνουμε μια εξαίρεση που δεν είναι καθόλου εξαίρεση. Η περίπτωση λογοκρισίας του βιβλίου «Η ζωή του Ιησού» (εκδόσεις Οξύ) ,αφορά και θα έπρεπε να ενδιαφέρει περισσότερο τους Έλληνες (σκιτσογράφους και μη), παρά τον ίδιο τον Αυστριακό σκιτσογράφο του. Και αυτό, γιατί πρώτη φορά μετά από 24 χρόνια, έχουμε μιας τέτοιας έντασης λογοκρισία σε βιβλίο και μάλιστα, σε ένα εικονογραφήγημα. Τιμή μας και καμάρι μας...
Ας κάνουμε λοιπόν, μια γρήγορη αναδρομή. Στις 18 Ιανουαρίου 2003, η εφημερίδα «Εσπρέσσο» αποκαλύπτει το μεγάλο ηθικοπλαστικό σκάνδαλο με το κόμικς του Χάντερερ και ζητά την εισαγγελική παρέμβαση η οποία δεν αργεί να έρθει. Ακολουθεί η κατάσχεση (!) του βιβλίου και σέρνονται στα δικαστήρια ο Χάντερερ (όπου πρωτοδίκως κονομάει 6 μηνάκια στη φυλακή), ο έλληνας εκδότης Νίκος Χατζόπουλος και άλλοι 4 βιβλιοπώλες που έκαναν το φριχτό αδίκημα να πουλάνε βιβλία χωρίς να ρωτήσουν πρώτα κάποιον εισαγγελέα. Τέτοιο σκηνικό είχε να εμφανιστεί από το 1981 όπου ο τότε τυχερός, ήταν ο Μαρκήσιος Ντε Σάντ. Οι αντιδράσεις στην περίπτωση του μακαρίτη, ήταν σημαντικές τόσο από εκδότες, όσο και από δημοσιογράφους και συγγραφείς. Στην περίπτωση του ζωντανού (δόξα τω Θεώ) Χάντερερ, τα αντανακλαστικά ήταν πολύ πιο νωθρά. Μόλις τώρα, δύο χρόνια μετά, αρχίζει να διαφαίνεται μια πρώτη αντίδραση φορέων και πολιτών. Στο μεταξύ, έχουμε ήδη γίνει ρόμπες διεθνώς και το μικρό μας πριγκιπάτο κατηγορείται για σκοταδισμό και ανελευθερία. Ο οργανισμός για τα ΜΜΕ στη ΝΑ Ευρώπη (SEEMO) έχει στείλει επικριτικές επιστολές στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό της Ελλάδος. (Ας σημειώσουμε ότι οι επιστολές εκτός των άλλων αναφέρουν: «η ελληνική Βουλή θα πρέπει να αποδέχεται τη γελοιογραφία ως μια μορφή ελεύθερης έκφρασης της γνώμης σε μια δημοκρατική κοινωνία»). Επίσης πολλές συζητήσεις έχουν ανοίξει διεθνώς για το δικαίωμα ελεύθερης έκφρασης στην τέχνη, με μαζέματα υπογραφών, καταδικαστικές αποφάσεις, κινήσεις υποστήριξης κουλουπου κουλουπού, υπέρ του Χέντερερ. Και φυσικά, άμεσα ή έμμεσα εναντίον της υπερήφανης ελληνορθόδοξης αφεντομουτσουνάρας μας . Όταν λέμε ρόμπες, εννοούμε ρόμπες!!!
Επί της ουσίας του πράγματος, τώρα. «Φθάνει, ντροπή, βεβήλωσις...» Αυτά τα γλαφυρά είχαν λεχθεί στις 29 Αυγούστου του 1959 στην αριστοφανική παράσταση «Όρνιθες» του Κάρολου Κουν, στο Ηρώδειο. Ο λόγος από 2-3 (ως συνήθως) θιγμένους επώνυμους θεατές, τη στιγμή που ο ηθοποιός-ιερέας της παράστασης, έψελνε παρωδώντας... βυζαντινά, «κατά τρόπον προσβάλλοντα το θρησκευτικόν αίσθημα του λαού», σύμφωνα με την ετυμηγορία του τότε Υπουργείου Προεδρίας. Το ίδιο θρησκευτικό αίσθημα προσβλήθηκε και τώρα, θαρρείς με καρμπόν και από πανομοιότυπες ευαισθησίες. Σερφάρετε για παράδειγμα στην ιστοσελίδα του ΟΞΥ, στα σχόλια των αναγνωστών για το βιβλίο του Χάντερερ, και θα συναντήσετε κι εκεί τα ίδια «φθάνει», «ντροπή», «βεβήλωσις»:(http://www.oxy.gr/shop/details.cfm?ID=389). Υπάρχουν βέβαια και μερικά ωραία ανέκδοτα για αντίδωρο, όπως αυτό με τον σταυρό...
Το βιβλίο «Η ζωή του Ιησού» είναι μια παρωδία της ζωής του Χριστού. Ο Χριστός να κάνει σέρφινγκ, ο Χριστός να σνιφάρει λιβάνι και άλλα τέτοια αναχρονιστικά αστεία. Ότι γινόταν δηλαδή εξαπανέκαθενενεν στις παρωδίες γνωστών προσώπων όπως του Οδυσσέα στον «Κύκλωπα» ή του Ηρακλή στην «Άλκηστις» του Ευριπίδη. Διαχρονικά., οι σατιρικοί συγγραφείς αναφερόμενοι σε κάποιο γνωστό πρόσωπο, μύθο ή παρά-μυθο, δεν επιδιώκουν συνήθως (ούτε τους ενδιαφέρει πρακτικά) το ξεβράκωμα των «ηρώων» τους, όσο η αλληγορική ταύτιση των ιδεοτύπων τους με τα θνητά ελαττώματα του κοινού. Το πρόβλημα βέβαια εδώ, δεν είναι ότι πρόκειται για οποιοδήποτε πρόσωπο ή ημίθεο, αλλά για τον ίδιο τον Θεό. Τον Θεό της πατρίδας μας και τον Θεό του δυτικού πολιτισμού.
Είμαι απ' τους τελευταίους που θα ήθελα να παίξω ή περισσότερο να χλευάσω τις αξίες, τους κώδικες, τα ιερά και τα όσια οποιουδήποτε ανθρώπου. Το συγκεκριμένο κόμικς όμως, δεν το θεωρώ βλάσφημο. Ο ίδιος ο σκιτσογράφος αναφέρει ότι «οι εικόνες του βιβλίου δεν θίγουν σε καμιά περίπτωση το μύθο του Ιησού. Πιάνουν όμως από τα κέρατα το λατρευτικό κιτς της Καθολικής εκκλησίας, δηλαδή την άσκηση εξουσίας των εκκλησιαστικών αξιωματούχων, αλλά και την ανάδειξη σε κυρίαρχη θέση των μαθητών σε σχέση με το Δάσκαλό τους». Στόχος σε τέτοιες περιπτώσεις σάτιρας δεν είναι τα ιερά και τα όσια αλλά η προκλητική διαχείριση των ιερών και των οσίων. Αυτά καυτηρίαζε κάποτε ο Αριστοφάνης, αυτά χλεύαζε ο Altan στον «Τρίνο», αυτά διακωμωδούσε και ο Gotlib στον «Πορνόπαπο» (και τα δυο, εκδόσεις Ars Longa, 1987). (Αν πάρουν πρέφα οι ενδιαφερόμενοι τα παραπάνω εκτροχιάσματα, σίγουρα θα βγουν δια μιας από τα εσώρουχά τους και, Αλτάν και Γκοτλίμ, σας βλέπω να τρώτε αναδρομικά από κανένα ισόβιο). Ο Χάντερερ μπροστά τους είναι απλή οδοντόκρεμα.
Γεννημένοι σε μια δυτική, χριστιανική κοινωνία, μια τέτοια ματιά θα την θεωρούσα αυτοσαρκαστική και λιγότερο χλευαστική. Δεν χλευάζει για παράδειγμα, κάτι ανοίκειο, μια ξένη θρησκεία ή έναν πολιτισμό, πράγμα που συνηθίζεται κατά κάποιον τρόπο σε χολιγουντιανές, ολίγον τι έθνικ, υπερπαραγωγές. Αυτοκριτική και αυτοσαρκαστική όμως ναι, γιατί ζούμε από πρώτο χέρι (ως χριστιανοί) όλη την απομυθοποίηση των θεσμών, από τους ίδιους τους υπερασπιστές τους. Και ειδικά σήμερα, στην Ελλάδα, μετά τα τρανταχτά μαφιοζο-σεξοδιαστρο- χρηματισμένα σκάνδαλα της ιεραρχίας της Ελληνικής Εκκλησίας. Το να ενοχοποιείται για παράδειγμα η Δόμνα Σαμίου επειδή τραγούδησε απλά, τα «άσεμνα» δημοτικά τραγούδια κι από την άλλη ν' ακούς την ορίτζιναλ άσεμνη, απομαγνητοφωνημένη φρασεολογία αρχιερέων, σε δημοσιογραφικά ριάλιτι, είναι το λιγότερο προκλητική. «Ο αναμάρτητος» που λένε.Και οι ηθικοφόροι πριν «βάλλουν» τις καταγγελίες τους, θα έπρεπε «πρώτοι» να είναι πιο προσεκτικοί για το τι ολισθαίνει περισσότερο στην αμαρτία. Το Είναι του υποκριτικού τρόπου ζωής ή το Φαίνεσθαι μιας εικονογραφημένης ιστορίας;
Στην συγκεκριμένη περίπτωση πάντως, οι Έλληνες σκιτσογράφοι δεν νίπτουν τις πένες τους. Αντίθετα τις βουτούν βαθύτερα στο αμαρτωλό μελάνι της σάτιρας και υπογράφουν. Υπογράφουν τις ίδιες τις γελοιογραφίες τους στο πλευρό του Χέντερερ. Στις 11 και 12 Απριλίου, λίγες μέρες πριν τη νέα δίκη του Αυστριακού σκιτσογράφου, το (υπό έκδοση) περιοδικό «ΓΑΛΕΡΑ» και με την αυτονόητη συνεργασία των εκδόσεων «ΟΞΥ», ετοιμάζουν εύθυμες καταστάσεις με προβολή γελοιογραφιών, μουσικές εξαίσιες και άλλα διόλου ευκαταφρόνητα, στο εστιατόριο «ΓΙΑΝΤΕΣ». Προσκεκλημένοι άπαντες. Οι σκιτσογράφοι που συμμετέχουν στη σατιρική διαμαρτυρία είναι κατά (μπερδεμένη) αλφαβητική σειρά οι: ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ, ΠΕΤΡΟΥ, ΟΡΝΕΡΑΚΗΣ, ΚΑΣΤΑΡ, ΣΤΑΘΗΣ, ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗΣ, ΛΟΥΙΖΑ, ΞΑΓΟΡΑΡΗΣ, ΜΑΚΡΗΣ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, ΖΕΡΒΟΣ, ΠΑΓΩΝΗΣ, SOLOUP, ΚΟΥΝΤΟΥΡΗΣ, ΔΕΡΒΕΝΙΩΤΗΣ, ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΑΛΑΙΤΖΗΣ, ΜΑΡΟΥΛΑΚΗΣ, ΧΑΣΑΝΔΡΑΣ, ΧΑΝΤΖΟ, ΚΑΓΙΑΣ, ΔΕΡΜΕΤΖΟΓΛΟΥ. Οι μη υπογράφοντες σκιτσογράφοι, δεν σημαίνει ότι δεν συμμερίζονται την ανησυχία των υπολοίπων για την επικίνδυνα φαιδρή υλοποίηση λογοκρισίας στο χιούμορ και τη σάτιρα. Εγώ είχα στην παρέα μου 7 αδελφικούς φίλους. Ε, βρε παιδί μου, ποτέ δεν βρεθήκαμε και οι 7 στο ίδιο τραπέζι να γλεντήσουμε. Πάντα κάποιος έλειπε. Έτσι είναι αυτά τα πράγματα και είναι και απόλυτα υγιές.


 

 

 

 

 

Σκιτσογράφοι
Αρκάς
Ιορδάνης Ανανιάδης
Τάσος Αναστασίου
Αρχέλαος
Τάσος Αποστολίδης
Αντώνης Βαβαγιάννης
Σπύρος Βερύκιος
Δημήτης Βιτάλης
Θεοδόσης Βρανάς
Σπύρος Δερβενιώτης
Μιχάλης Διαλυνάς
Λάζαρος Ζήκος
Πέτρος Ζερβός
Μαρία Ζογλοπίτου
Χρήστος Ζωϊδης
Γιάννης Ιωάννου
Γιάννης Καλαϊτζής
Καρκ
Μιχάλης Κουντούρης
Νίκος Κούτσης
Γιάννης Κουτσούρης
Κυρ
Ηλίας Κυριαζής
Κων
Βασίλης Λώλος
Ηλίας Μακρής
Μποστ
Παναγιώτης Μαραγκός
Νίκος Μαρουλάκης
Γιώργος Μελισσαρόπουλος
Νίκος Μηλιώρης
Γιάννης Μητσομπόνος
Κώστας Μητρόπουλος
Γιώργος Μπότσος
Αλή Ντίνο 1
Αλή Ντίνο 2
΄Εφη Ξένου
Σπύρος Ορνεράκης
Ζήσης Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαδάκης
Αλέκος Παπαδάτος
Βαγγέλης Παυλίδης
Θανάσης Πέτρου
Ανδρέας Πετρουλάκης
Φώτης Πεχλιβανίδης
Βλαντιμίρ Ραντιμπράτοβιτς
Στάθης
Tasmar
Τέτη Σώτου
Ηλίας Ταμπακέας
Γιώργος Tραγάκης
Γιώργος Τσούκης
Δημήτρης Χαντζόπουλος
Βαγγέλης Χερουβείμ
Βασίλης Χριστοδούλου
Soloup
 
Ειδικά Αφιερώματα

Comicdom 

Δημήτρης Βανέλλης
Παυλίνα Καλλίδου
Koμικοϊστορίες
Γκιουνερί Ιτσογλου
Παραπέντε
Ομάδα "Υ"

Αστεινομία vs Haderer

 
Αrtως Radio
Το ραδιόφωνο του Ως3